Skończone dwanaście miesięcy to milowy krok w rozwoju młodego człowieka.
Skończone dwanaście miesięcy to milowy krok w rozwoju młodego człowieka. Nic dziwnego, że tak często poddaje się rocznego niemowlaka ocenie rozwojowej. Z punktu widzenia pediatrii, bilans na pierwsze urodziny dziecka ma ogromne znaczenie, bowiem pozwala wykryć wady fizyczne, funkcjonalne i problemy intelektualno-emocjonalne, na które można jeszcze wpłynąć odpowiednią terapią.
Zdolności ruchowe rocznego dziecka
Roczne dziecko powinno umieć klaskać, co jest dowodem na rozwój koordynacji między okiem a ręką oraz drobnej motoryki. Oczekuje się też od niego zdolności do postawienia kilku samodzielnych kroczków, choć maluchy zaczynające chodzić w wieku 14-15 miesięcy nie należą do rzadkości i nie muszą być wcale w żaden sposób opóźnione. Ważniejsze jest aby dziecko potrafiło samodzielnie usiąść i zwinnie poruszać się w pożądanym kierunku poprzez raczkowanie lub pełzanie. Za wymagany standard uznaje się też podnoszenie się do stania przy oparciu.
Roczny maluszek powinien też być już w stanie chwytać przedmioty kciukiem i placem wskazującym, wkładać rzeczy do pojemnika i wyjmować je, jak również ukazywać paluszkiem interesujące go obiekty. Rozszerzanie diety powinno skłonić brzdąca do samodzielnego karmienia się palcami.
Mowa i intelekt rocznego dziecka
Trudno od rocznego dziecka oczekiwać formowania zdań, ale większość maluchów w tym wieku jest w stanie wypowiedź kilka prostych słów typu „mama”. Istotniejsze jest natomiast reagowanie na własne imię, rozumienie prostych poleceń i zakazów oraz używanie gestów oznaczających sprzeciw lub chęć. Zdrowy maluszek będzie też próbował imitować słowa często mamrocząc pod nosem dźwięki.
Pod względem myślenia poznawczego, rocznego dziecko potrafi już trząść, rzucać i uderzać przedmiotami, aby je lepiej zrozumieć. Brzdąc powinien już także odnajdywać zakryte na jego oczach rzeczy oraz rozpoznawać symbole na obrazkach. Ważnym krokiem są też próby samodzielnego czesania grzebieniem, picia z kubeczka czy pisania kredką.
Uczucia i relacje rocznego dziecka
Okres ukończenia 12 miesięcy zbiega się z fazą lęku związaną z nieobecnością mamy lub taty oraz strachem przed nieznanymi ludźmi. To normalna, zdrowa sytuacja, oznaczająca, że dziecko zaczyna odróżniać „swoich” od „obcych”. Roczny maluch wykazuje już bowiem preferencje do przebywania z określonymi osobami, jednocześnie nieustannie testując ich reakcje na swoje zachowania. Podczas zabawy lubi naśladować czynności widziane u rodziców, zaś podczas ubierania współpracuje wyciągając rączki czy nóżki.
Dziecko powinno też już rozpoznawać siebie w lustrze i ćwiczyć mimikę różnymi grymasami.