Wczesne wspomaganie rozwoju – co to jest?
Wczesne wspomaganie rozwoju to różnorodne zajęcia przeznaczone dla dzieci z różnego rodzaju deficytami. Słowo „deficyt” ma nieco niepokojący wydźwięk, ale oznacza tylko to, że dziecko potrzebuje w jakiejś sferze pomocy i stymulacji.
Zajęcia prowadzone są dla dzieci w wieku od 0 do 8 lat, czyli do momentu, w którym smyk rozpoczyna naukę w szkole. Prowadzone są przez profesjonalistów – psychologów, pedagogów, logopedów, fizjoterapeutów. Jeśli istnieje taka potrzeba, dziecko otrzymuje pomoc o węższej specjalizacji – np. od tyflopedagoga (w przypadku zaburzeń wzroku) czy surdopedagoga (w przypadku zaburzeń słuchu).
Jakie dzieci mogą skorzystać z tej formy pomocy?
Wczesne wspomaganie rozwoju to zajęcia prowadzone dla tych dzieci, których rozwój jest w jakiejś sferze opóźniony. Aby jednak rzucić nieco światła na ten wątek, uściślijmy. Oto, w jakich obszarach zaburzeń dziecko może skorzystać z wczesnego wspomagania rozwoju:
- ogólne opóźnienie rozwoju,
- nieprawidłowości w rozwoju ruchowym,
- zaburzenia autystyczne (ze spektrum autyzmu),
- zaburzenia mowy (opóźnienia oraz zniekształcenie),
- niewłaściwa koordynacja ruchowa,
- wady wzroku,
- uszkodzenia słuchu,
- niepełnosprawność umysłowa.
Jak widać, obszar działań jest tutaj bardzo duży, a pomoc znaczna – dlatego warto działać i skorzystać z tych wyrównujących zajęć.
Wczesne wspomaganie rozwoju – jak to „załatwić”?
Aby dziecko mogło uczęszczać na zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju, niezbędny jest dokument zaświadczający, że dziecko takiej pomocy potrzebuje.
Jeśli w rozwoju dziecka coś cię niepokoi, najlepszym rozwiązaniem jest umówienie się w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (niepotrzebne jest skierowanie). Tam uzyskasz niezbędne informacje dotyczące potrzebnych dokumentów oraz badań, którym musi zostać poddane dziecko. Po uzyskaniu informacji i specjalistycznej konsultacji (np. u okulisty, psychiatry, pediatry) należy złożyć wniosek o wydanie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, dołączyć informację od lekarza i czekać na dalszy ciąg wydarzeń.
Oczywiście można najpierw zgłosić się do lekarza, a dopiero potem – już posiadając niezbędny dokument o zaburzeniach dziecka, zgłosić się do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej i złożyć wniosek.
Jak wyglądają zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju?
Tutaj wszystko zależy oczywiście od tego, jakiego typu zaburzenia zostaną u dziecka zdiagnozowane – innej pomocy potrzebuje smyk przejawiający objawy ze spektrum autyzmu, a inne maluch niedowidzący czy np. o osłabionym rozwoju fizycznym.
Warto jednak wiedzieć, że zajęcia odbywają się albo w trybie indywidualnym – dziecko skupia wówczas całą uwagę specjalisty, albo (rzadziej) są to zajęcia w małych, dwu- lub trzyosobowych grupach. Najczęściej dziecko objęte jest kilkoma rodzajami działań, czyli z jednych zajęć „wskakuje” na drugie.
Dla wielu rodziców szokująca może być ilość godzin przeznaczona na zajęcia z wczesnego wspomagania rozwoju – wynoszą one od 4 do 8 miesięcznie (czyli odbywają się raz lub dwa razy w tygodniu po godzinę). Należy jednak pamiętać, że spora część z tych zajęć to nie tylko sama pomoc, ale i informacja dla rodziców, w jaki sposób powinni pracować z dzieckiem w domu. Obserwowanie i naśladowanie tego, co prezentuje nam np. logopeda oraz możliwość uzyskania odpowiedzi na nurtujące nas pytania pomagają rozwijać dziecko codziennie.
Wczesne wspomaganie rozwoju – ile to kosztuje?
Wczesne wspomaganie rozwoju to zajęcia, które są całkowicie darmowe. Jedyny koszt, jaki ponosi rodzic, to ten związany z dojazdem do budynku, w którym odbywają się zajęcia. Darmowe jest także korzystanie z wszelkich usług i porad w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej.