W drugim półroczu dziecko dokonuje kolejnych wielkich postępów w rozwoju ruchowym – turla się, pełza, czworakuje, siada, klęczy, wstaje.
Czytane
Począwszy od 6 miesiąca życia, znacznie trudniej jest w sposób precyzyjny określić czas zdobywania kolejnych umiejętności, tak jak było to w pierwszych 5 miesiącach. W drugim półroczu dziecko dokonuje kolejnych wielkich postępów w rozwoju ruchowym – turla się, pełza, czworakuje, siada, klęczy, wstaje – i to wszystko dokonuje się miedzy 6 a 10 miesiącem życia. Jedne dzieci zaczynają czworakować w 7 miesiącu inne dopiero w 9, jedne siedzą już ładnie prosto w 7 miesiącu inne w 8 a wszystko to mieści się w normie.
6 miesiąc życia niemowlęcia: wkładam stopy do buzi
Jeśli w piątym miesiącu twoje maleństwo jeszcze nie ssało swojego dużego palca u nogi to w 6 miesiącu życia maluch zdobywa tą umiejętność, która nieodmiennie zachwyca rodziców – chwyta i wkłada stópkę do buzi. Jest to tzw., koordynacja ręka – noga – usta. Pojawienie się tej umiejętności świadczy o dobrej integracji mięśni prostowników i zginaczy. Ale ma jeszcze jedno bardzo ważne zadanie. Otóż pozwala to na doskonalenie stymulacji dotykowo – proprioceptywnej stóp, co jest istotne ze względu na przyszłą funkcję stóp podczas chodzenia. Stopy, bowiem są źródłem informacji o zmieniającym się podłożu i umożliwiają w ten sposób dostosowanie się napięcia posturalnego do jego zmiennych warunków.
Zabawnym odkryciem, jakiego dziecko dokonuje w tym miesiącu jest możliwość chwytania przedmiotów stópkami. Wszystkie te manewry związane ze stopami wpływają na kształtowanie się prawidłowych wzorców podczas stania i chodzenia. Konstrukcja sklepienia stopy powstaje właśnie przez czynność chwytania.
Także zanim niemowlę stanie ok. 10 miesiąca i zacznie używać stóp do chodzenia, najpierw używa ich do chwytania. Dlatego tak ważne jest żeby nie zakładać dzieciom żadnych bucików zanim nie zaczną naprawdę chodzić, a w letnich ciepłych miesiącach pozostawiać dziecko z gołymi stópkami, niech otrzymują jak największą ilość bodźców i swobodnie się poruszają.
6-miesięczne niemowlę kładź często na brzuszku
Niemowlę w 6 miesiącu życia potrafi już podpierać się na rękach wyprostowanych w łakociach, wysoko unosi klatkę piersiową i obserwuje wszystko, co go otacza. Większość dzieci kontynuuje nabytą w 5 miesiącu umiejętność pływania i jest to zupełnie normalne. Wykorzystuje ją także początkowo podczas obrotów wokół własnej osi. Maluch zupełnie swobodnie przewraca się z plecków na brzuszek, niektóre dzieci osiągają też w 6 miesiącu możliwość obrotu z brzucha na plecy i wtedy wykorzystują umiejętność turlania, aby dotrzeć do jakiegoś celu.
6 miesięczny maluch odkrywa dwie bardzo ważne rzeczy – po pierwsze naprzemienne wydłużanie i skracanie swojego ciała (rotacje) oraz skręcanie się jak śruba. To bardzo ważne umiejętności, które w znacznym stopniu pozwolą na doskonalenie sposobu poruszania się. Malec obracając się na brzuchu wokół własnej osi, odpycha się naprzemiennie rączkami, skraca jeden a wydłużą maksymalnie drugi bok, potrafi zatrzymać się w dowolnej chwili, pobawić się w takiej pozycji i zacząć znów obracać się, np. w drugą stronę. Nasz niemowlak na półmetku to już naprawdę sprawny malec.
Czy można sadzać 6 miesięczne niemowlę?
To bardzo częste pytanie, które zadają mi rodzice. Generalnie w wieku 6 miesięcy dzieci nie są gotowe do samodzielnego siadu. W tej chwili mówi się nawet żeby nie sadzać dzieci do momentu aż same nie usiądą, z pozycji czworaczej albo przez podpór bokiem. I jest to faktycznie prawda malec, który sam usiądzie na pewno będzie umiał tą pozycję siedzącą sam utrzymać, będzie miał proste plecki i dalej będzie kształtował reakcje równoważne w tej pozycji. Ale taka umiejętność wcześniej niż w 8 miesiącu się nie pojawia.
Wiadomo ze ok. 6 miesiąca życia, zaczynamy malcom rozszerzać dietę i przydałoby się móc nakarmić malucha w pozycji siedzącej. Wykorzystajmy wtedy leżaczek, fotelik do karmienia, w którym możemy regulować kąt nachylenia oparcia, aby maluch nie musiał przez czas karmienia siedzieć zupełnie pionowo. Przez czas posiłku na pewno malcowi nic się nie stanie.
Natomiast pod żadnym pozorem nie sadzajmy dziecka na siłę podczas zabawy. Nie podpierajmy żadnym poduszkami, klinami, wałkami. Dziecko w tym wieku ma przede wszystkim bawić nie na brzuchu, odkrywać nowe sposoby przemieszczania się, turlać się, trenować mięśnie grzbietu i brzuszka. Posadzone niemowlę w tym okresie przez chwilę utrzymuje równowagę. Zazwyczaj ma zaokrąglone plecki w odcinku lędźwiowym, tułów zgina się na boki, albo do przodu. Maluch nie umie się jeszcze obronić przed upadkiem przez podpór na rączkach natomiast umie ochronić już główkę przed ewentualnym uderzeniem, unosząc ja wysoko do boku i zginając tułów z jednej strony a wydłużając ze strony, na którą upadnie.
Przemieszczam się do tyłu
6 miesięczniki to takie małe raki. Odpychając się jednocześnie obiema rękami od podłoża zaczynają pełzać do tyłu. Taka aktywność wpływa na stabilizowanie się obręczy barkowej do momentu, kiedy jest taka dobra, że maluch jest w stanie podeprzeć się na brzuszku na jednej kończynie a drugą sięgać po zabawki.
Coraz sprawniejsze rączki
Maluszek swobodnie otwiera dłonie, chętnie sięga po przedmioty, przekłada je z ręki do ręki. Chwyta całą dłonią, choć mogą tu pojawić się już pierwsze próby chwytania miedzy kciuk a pozostałe paluszki. Dzieci często biorą po jednym przedmiocie do każdej ręki i oba przedmioty próbują wepchnąć do buzi. Ulubioną zabawą dzieci w tym wieku jest wyrzucanie przedmiotów, które dajemy malcowi do rączki, uderzanie trzymaną zabawka o ziemie. Malec jest wielkim odkrywcą, ciągle ma jakiś cel do zdobycia a to nasze buty, a to pilot od telewizora a może telefon komórkowy.
Dziecko w wieku 6 miesięcy, trzymane pod pachy i postawione powinno przejąć już ciężar ciała na stopy. Niepokoić może fakt nie przejmowania przez dziecko ciężaru ciała, wciskanie paluszków w podłoże z prężeniem całych nóg, czy uginanie nóg i uciekanie od podłoża. Oczywiście postawienie dziecka w tym okresie można wykonać tylko w ramach testu, bowiem dziecko mimo przejęcia ciężaru ciała nie jest gotowe do stania!!!!
Nowe umiejętności w 6 miesiącu życia niemowlaka:
nowe umiejętności w leżeniu na pleckach
- koordynacja ręka – noga – buzia
- chwytanie przedmiotów stopami
nowe umiejętności w leżeniu na brzuchu
- pełzanie do tyłu
- podpór na wyprostowanych rękach, z możliwością wyciągania jednej ręki w kierunku zabawek
- obroty wokół własnej osi
Szczepienia w 6 miesiącu
Po upływie 6-8 tygodni od ostatniego szczepienia (czas ten może wypaść w piątym bądź szóstym miesiącu), należy zaszczepić niemowlę trzecią dawką DTP (przeciwko błonicy, tężcowi i krztuścowi) oraz drugą przeciw Poliomyelitis oraz zakażeniom haemophilus influenzae typu b - (trzecia dawka).
Ząbkowanie
Jeśli u twojego maluszka pojawiły się pierwsze ząbki nie zapomnij o ich pielęgnacji, przemywaj małe ząbki i dziąsła gazą nasączoną rumiankiem
Dieta niemowlęcia w 6 miesiącu życia
Dzieci karmione piersią powinny być nadal tylko na mlecznej diecie (zalecenia WHO), dzieci karmione mlekiem modyfikowanym są już na etapie rozszerzania diety. Potraw nie solimy i nie słodzimy.
Zgodnie z obowiązującym schematem rozszerzania diety dzieci butelkowe powinny otrzymywać ok. 5 posiłków:
- 4 x mleko początkowe
- 1 x zupa - przecier jarzynowy z dodatkiem kleiku glutenowego (pół łyżeczki, czyli ok. 2-3 g na 100 ml + 10 g gotowanego mięsa (bez wywaru) lub ryby (1-2 razy w tygodniu)
- przecier owocowy lub sok (najlepiej przecierowy) - nie więcej niż 150 g
Dietę dziecka rozszerzaj powoli. Pozwól dziecku jeść tyle na ile ma ochotę nie wypychaj jedzenia na siłę tylko, dlatego że przygotowałaś więcej niż dziecko ma ochotę zjeść. Niektóre maluchy chętnie poznają nowe smaki u innych idzie to dość opornie.
Więcej na temat żywienia niemowląt i rozszerzania diety >>
Rozwój mowy w 6 miesiącu
Około 6 miesiąca życia głużenie przekształca się w gaworzenie, które jest odruchem warunkowym, polegającym na powtarzaniu i naśladowaniu przez dziecko usłyszanych dźwięków z otoczenia. Na tym etapie rozwoju mowy niemowlę bawi się dźwiękiem, dziecko przekonuje się o tym, że odpowiednie ułożenie narządów mowy powoduje wydawanie określonych dźwięków. Dziecko powtarza sylaby w sposób łańcuchowy, np.: ma-ma-ma-ma-ma, da-da-da-da-da, które nie maja jeszcze dla dziecka konkretnego znaczenia, wydaje również dźwięki nienależące do systemu językowego. Nie gaworzą dzieci niesłyszące.
Co powinno niepokoić w rozwoju 6-miesięcznego niemowlęcia?
- Niepokoić nas mogą wszystkie czynności, które malec wykonuje jednostronnie, tzn. przetacza się przez jeden bok, używa w zabawie jednej ręki a druga jest ręką tylko podporową, wkłada do buzi tylko jedną stopę etc.
- przetaczanie się z wygięciem tułowia i odginaniem głowy do tyłu lub bez unoszenia głowy nad podłoże tzn. bez udziału reakcji nastawczych głowy
- Dziecko w wieku 6 miesięcy, trzymane pod pachy i postawione powinno przejąć już ciężar ciała na stopy. Niepokoić powinno nas silne prostowanie nóg z wbijaniem paluszków w podłoże, czy zginanie nóg bez chwilowego przejęcia ciężaru ciała. Jest to oczywiście tylko test, gdyż dzieci w tym wieku nie stawiamy na nogi!!!!
- dziecko nie chwyta przedmiotów
- nie reaguje na własne imię
Czy już czas na przesiadkę do spacerówki i wożenie dziecka w pozycji pół leżącej?
6 miesiąc jest dobrym momentem na przesiadkę do spacerówki, szczególnie w porze letniej pod warunkiem ze rozkłada się ona zupełnie do pozycji leżącej. Półroczny maluch i tak raczej nie będzie chciał już jeździć w gondoli, będzie mu po pierwsze za ciasno, po drugie nic nie będzie widział. W spacerówce pole widzenia jest mimo wszystko znacznie większe nawet w pozycji leżącej. 6 miesięcznemu dziecku możemy już unieść nieco oparcie, gdy nie śpi na spacerze, ale nie powinna być to pozycja siedząca. Popatrzmy czy w tej pozycji barki nie zmieniają swojego ułożenia na zbyt wysokie, jeśli tak obniżmy jeszcze troszkę oparcie, jeśli w dalszym ciągu wydaje Ci się ze głowa zapada się jakby między barki to znaczy, że Twój maluch nie jest gotowy do takiej wyższej pozycji. Oczywiście nie wozimy maluszka w ten sposób 3 godziny, kiedy zaśnie koniecznie rozkładamy mu oparcie do leżenia. I jeszcze jedno, popularne, małe, składane wózki parasolki to nie to samo, co wózki spacerowe. W tej chwili na rynku można znaleźć parasolki z rozkładanym oparciem, ale nie są to absolutnie wózki przystosowane do wożenia tak małych dzieci. Są to wózki na krótkie wypady, kiedy idziemy np. do sklepu, dla dzieci powyżej 1 roku życia, ale nie nadają się na długie spacery.
Co robić, gdy dziecko nie chce jeść papek?
Część maluszków po kilku dniach jedzenia papek kategorycznie odmawia zmiksowanego jedzenia i wyraźnie jest zainteresowane inną konsystencją potraw. Jeśli i twój maluszek wykazuje takie zainteresowanie możesz spróbować podać mu warzywa ugotowane na parze i pokrojone na kawałki w myśl metody BLW – więcej o tym sposobie rozszerzania diety >>
Autor: Anna Godula, fizjoterapeuta dziecięcy
Sylwia Porada osesek.pl