Problemy z rozwojem mowy. Głoska K i G

Wyznanie miłości przez nasze dziecko, nie zawsze brzmi tak jak byśmy chcieli i bardzo często zamiast „Kocham Cię mamo i tato" słyszymy „Tocham Cię mamo i tato".

problemy z rozwojem mowy, głoskami k i g

Wyznanie miłości przez nasze dziecko, nie zawsze brzmi tak jak byśmy chcieli i bardzo często zamiast „Kocham Cię mamo i tato" słyszymy „Tocham Cię mamo i tato". Nie jest to jednak przekomarzanie się z nami, nasz słuch również jest w porządku, nasze dziecko ma po prostu wadę wymowy, a dotyczy ona głoski k.

Kappacyzm i gammacyzm wadliwa wymowa głosek „k" i „g",

Głoska „k" może być pomijana przez dziecko, wówczas nie usłyszymy „kura", ale „ura", może być realizowana niewłaściwie po przez zmianę miejsca artykulacji, ale najczęściej jest zastępowana głoską „t" lub „h". Taką wadę wymowy nazywamy kappacyzmem i zwykle występuje ona w parze z gammacyzmem, czyli niewłaściwą artykulacją głoski „g", będącej dźwięcznym odpowiednikiem głoski „k". W przypadku gammacyzmu, głoska „g" jest realizowana przez „d", co w efekcie daje nam „dłodna jestem" a nie „głodna jestem". Przyczyną powyższych wad wymowy jest słaba sprawność języka lub ograniczenia fizjologiczne języka.

Jak leczyć?

Terapia tych głosek nie należy do trudnych ani długotrwałych. Chociaż są to dosyć łatwe głoski, nie muszą pojawić się same, nie należy więc nieustannie poprawiać dziecka. Warto skorzystać z fachowej porady u logopedy, który wywoła głoski i poprowadzi dalszą terapię lub pokaże jak je utrwalać i automatyzować, by pojawiły się w mowie potocznej. Najłatwiejszym sposobem wywołania głoski „k", są ćwiczenia języka, które pomogą usprawnić jego pracę.

Ciekawą pomocą mogą okazać się różnego rodzaju bajeczki logopedyczne, które są interesującą formą ćwiczeń dla dziecka. Tego typu zabawy może wykonywać rodzic sam z dzieckiem w domu.
Logopeda w gabinecie najczęściej prosi dziecko, o wypowiadanie głoski „k" i w tym samym czasie delikatnie popycha ku tyłowi szpatułką język. W przypadku tego ćwiczenia, praktycznie natychmiast uzyskujemy głoskę „k", nie pojawia się ona jednak od razu w mowie dziecka.
Wymaga utrwalania w sylabach i wyrazach, następnie jest wymawiana przez dziecko w wyrażeniach oraz zdaniach, specjalnie dostosowywanych prze logopedę dla konkretnego dziecka. Po tym etapie terapii, dziecko najczęściej ćwiczy artykulację ucząc się krótkich wierszyków i rymowanek.

Kiedy głoska „k" pojawi się w mowie dziecka, bardzo często samoistnie pojawia się również głoska „g", ponieważ wymowa tych głosek jest identyczna, różnią się one od siebie tylko dźwięcznością. Jeśli to nie nastąpi, postępujemy analogicznie jak z głoską „k".

Sprawny język jest niezbędny do prawidłowej wymowy nie tylko głosek „k" i „g", ale wszystkich innych, dlatego warto już z maluszkami usprawniać go. Dziecku, które nie jest w stanie jeszcze powtarzać po nas pewnych ćwiczeń, można wykonać masaż języka. Palcem owiniętym gazą możemy wykonywać ruchy okrężne po języku. Można również wykorzystać szczoteczki do mycia zębów, obecnie na rynku jest dostępna cała masa szczoteczek silikonowych przeznaczonych dla niemowląt, wśród nich jest szczoteczka zakładana na palec, sprawdza się ona doskonale w masowaniu języka.

Autor
Marta Baj Lieder - logopeda
fot.
Fotolia