Dzieci, które bawią się w układanie puzzli między 2 a 4 rokiem życia mają później lepszą wyobraźnię przestrzenną.
Dzieci, które bawią się w układanie puzzli między 2 a 4 rokiem życia mają później lepszą wyobraźnię przestrzenną – wynika z amerykańskich badań przeprowadzonych przez psychologów pod kierownictwem Susan Levine z Uniwersytetu w Chicago
Wyobraźnia przestrzenna jest istotna dla rozwoju przyszłych umiejętności matematycznych i technicznych, a także stanowi kluczowy element rozwoju poznawczego.
Maluchy, które układały puzzle wypadały lepiej w testach, które oceniały ich zdolność do obracania i przetwarzania kształtów w wyobraźni. Naukowcy oceniają, że uzyskane wyniki ich badań sugerują, że wczesne układanie puzzli przez dzieci może stymulować rozwój procesów poznawczych, które stanowią podstawę przyszłych zdolności matematycznych i technicznych – komentuje główna autorka pracy, psycholog Susan Levine.
Naukowcy przeprowadzili badania w grupie 53 dzieci i ich rodziców. Doświadczenie rozpoczęto, gdy maluchy miały niewiele ponad 2 lata (26 miesięcy), a zakończono, gdy były w wieku ok. 4 lat. Okazało się, że dzieci, które między 2 a 4 rokiem życia układały puzzle miały lepszą wyobraźnię przestrzenną w wieku 4,5 lat bez względu na płeć. Okazało się jednak że chłopcy otrzymywali do układania puzzle o większym stopniu trudności niż dziewczynki w tym samym wieku i to również chłopcy w późniejszym wieku 4,5 lat lepiej przetwarzali kształty w wyobraźni.
Naukowy będą prowadzili dalsze badania wpływu układania puzzli przez małe dzieci na rozwój zdolności przestrzennych jak również wpływ komunikacji pomiędzy rodzicem i dzieckiem w tracie zabawy puzzlami.
Układanie puzzli to bardzo przyjemna forma spędzania czasu z małym dzieckiem, uczy spostrzegawczości logicznego myślenia, kolorów, nazw różnych przedmiotów czy czynności a dodatkowo może wspierać rozwój wyobraźni przestrzennej – same zalety, żadnych wad.