Noworodki, których matki podczas ciąży rozmawiały w dwóch językach, mogą wykazywać większe predyspozycje do dwujęzyczności. Badania kanadyjskich i francuskich naukowców na ten temat ukazały się na łamach "Psychological Science".
Noworodki, których matki podczas ciąży rozmawiały w dwóch językach, mogą wykazywać większe predyspozycje do dwujęzyczności. Badania kanadyjskich i francuskich naukowców na ten temat ukazały się na łamach "Psychological Science".
Naukowcy przypuszczają, że okres ciąży może wpłynąć na późniejsze zdolności językowe dziecka. Noworodki, których matki w "stanie błogosławionym" rozmawiały regularnie w dwóch językach, wykazują większe zainteresowanie tymi językami. Dla porównania, jeśli matka rozmawiała tylko w jednym języku, dziecko będzie bardziej reagować tylko na ten jeden język.
Badania zostały przeprowadzone przez Kristę Byers-Heinlein i Janet F. Werker z University of British Columbia w Kanadzie oraz Tracey Burns z Organization for Economic Co-operation and Development we Francji.
Eksperymentom poddano dwie grupy noworodków. Do pierwszej zaliczono te, których matki podczas ciąży rozmawiały wyłącznie po angielsku, do drugiej te, których matki rozmawiały i po angielsku i w języku tagalog z Filipin.
Reakcję noworodków badano za pomocą "testu częstotliwości ssania". Polega on na tym, że jeżeli noworodek jest czymś zainteresowany, wzrasta u niego intensywność odruchu ssania.
W pierwszym doświadczeniu dzieci słuchały dziesięciominutowego nagrania, w którym co minutę język zmieniał się z angielskiego na tagalog i na odwrót. Dzieci jednojęzycznym matek wykazywały większe zainteresowanie wyłącznie wtedy, kiedy słyszały kwestie wygłaszane po angielsku. Dzieci dwujęzyczne miały jednakowe preferencje podczas całego nagrania.
Żeby nauczyć się dwóch języków, niemowlęta muszą umieć rozdzielić oba języki. Testowano tę umiejętność odtwarzając dzieciom nagranie w jednym z języków. Po pewnym czasie dziecko traciło nim zainteresowanie. Wtedy odtwarzano nagranie w drugim języku lub w tym samym, ale wypowiadane przez inną osobę.
Dzieci matek dwujęzycznych miały intensywniejszy odruch ssania, słysząc drugi język. Odruch ssania nie zwiększał się podczas słuchania nagrania w tym samym języku wygłaszanego przez inną osobę.
Zdaniem naukowców, świadczy to o tym, że noworodki dwujęzycznych matek posiadają mechanizm umożliwiający im rozróżnianie języków.
KRX
PAP - Nauka w Polsce 2010-02-24 03:25
kap