Nowe badania oceniły prawdziwy wpływ etykietowania menu w restauracji King County, po wdrożeniu nowych przepisów. Wyniki badań udostępniono on-line, w sierpniowym numerze Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics.
"Częste jedzenie poza domem wiąże się z większą ilością kalorii i tłuszczu. Koszty otyłości dla rodzin, przedsiębiorstw i rządu wyniosły, w 2010 roku,  ponad 117 mld dolarów", mówi główny badacz dietetyk dr Barbara Bruemmer, starszy wykładowca  w School of Public Health, University of Washington, Seattle.
Restauracja King County była jedną z pierwszych wykonawców etykietowania menu, w styczniu 2009 roku. 
Nowe przepisy dotyczą każdej restauracji z 15 lub więcej placówkami w Stanach Zjednoczonych i co najmniej 1 mln dolarów obrotu rocznego. 
Badacze chcieli sprawdzić, czy restauracje byłby w stanie ulepszyć serwowane przystawki tak, aby zawierały mniej kalorii, lub ewentualnie zastąpić je zdrowszą alternatywą.
Badacze kontrolowali menu w sieciach 11 restauracji sit-down - z jedzeniem na miejscu - i 26 szybkiej obsługi. Kontroli poddano poziom wartości odżywczych przystawek, które widniały w menu po sześciu miesiącach od wejścia w życie nowych przepisów, oraz po kolejnych 12 miesiącach, w celu ustalenia, czy poszczególne pozycje menu zostały odpowiednio zmienione.
"Znaleźliśmy dowody na spadek wartości energetycznej, tłuszczów nasyconych oraz zawartości sodu, po wdrożeniu przepisów, dla tych dwóch pomiarów. Zauważyliśmy również trend wprowadzania zdrowszych alternatyw przystawek, ale tylko w restauracji sit-down", powiedziała dr Bruemmer. 
Jednak większość przystawek nadal zawierała wysokie ilości kalorii, tłuszczów nasyconych i sodu, w porównaniu do zaleceń żywieniowych. 
"56 proc. przystawek przekracza zalecany poziom nawet o jedną trzecią zalecanej dziennej dawki dla osoby dorosłej, podczas gdy 77 proc. przystawek przekroczyło normy dotyczące tłuszczów nasyconych, a prawie 90 proc. normy dotyczące zawartości sodu. Poprawa jest widoczna, ale przed nami jeszcze długa droga”, powiedziała dr Bruemmer.

Za pomocą wytycznych z Food and Drug Administration oczekuje się, jeszcze w tym roku, że konsumenci otrzymają wyraźniejsze komunikaty o tym, jak wykorzystać informacje z zakresu etykietowania menu tak, aby rodziny miały szansę na podjęcie świadomej decyzji w wyborze posiłku.
źródło: ScienceNews.pl