Tytuł wpisu w pamiętniku odchudzania:
Nóż w kieszeni i ręka w nocniku. I jeszcze kij w
mrowisko.



będzie dłuuugo


Lata całe przydeptałam w sobie i politologa i polemistkę i mianowanego urzędnika państwowego. Politolog podnosił czasem łeb przy okazji wyborów. I tyle

Ale teraz!!! Różne reakcje, wasze vitalijkowe, oraz medialne, zewnętrzne (dziś 7 godzin byłam podsłuchawkowana do radia) mnie poruszyły. Wsadzę więc kij w mrowisko. Jeszcze głębiej. A że mnie mrówki oblizą... No cóż, taka ich mrówkowa natura. Kąsając, może jakaś mrówka zacznie myśleć...

 

Nóż mi się otwiera w kieszeni. Jak automatyczny scyzoryk. Że złości.

 

Na obłudę.

Chcą go uhonorować. Nadawać jego imię mostom, ulicom. A nawet nazwać jego imieniem nazwać Stadion Narodowy. A ja się pytam nieśmiało - za co? Czy tragiczna śmierć zrobiła z niego Wielkiego Polaka???? Co najwyżej ta śmierć spowodowała gwałtowną zmianę w stosunkach-polsko rosyjskich. Ale póki co - jest to ocieplenie chwilowe. Takie zmiany stosunków międzynarodowych ocenia się właściwie dopiero w szerszym zakresie czasowym. Więc za co ma być tak uhonorowany???? Cóż zrobił tak wspaniałego? Czy choćby tylko wielkiego?

Owszem, zginął tragicznie. Owszem, (jakoś tam) w trakcie wykonywania obowiązków. Ale ludzie tak samo jak on giną codziennie. Cieć, co dostał od złodzieja w głowę. Policjant, pobity na śmierć przez chuliganów. Kierowca karetki staranowanej przed tira. Kasjerka banku, zamordowana przed bandytę. Im się pomników nie stawia. Bo nie byli na świeczniku?.... Więc za co ???

 

Na obłudę numer dwa.

Jeszcze zeszłotygodniowe wydania gazet, tygodników pełne były artykułów o tym, że to kiepska prezydentura. Że nieodpowiedni człowiek na tak exponowane stanowisko. Że mądry, owszem, że erudyta, ale jednocześnie uparty, ulęgający zacietrzewieniu.

Tomasz Lis napisał felieton o tym, jak w Polsce siła najważniejszych stanowisk nie zależy od konstytucji, a od osobowości człowieka. Lis stwierdził, ze nigdy nie było i pewnie już nie będzie tak słabego prezydenta, jak ten obecny. Dzisiaj nie odważyłby się powtórzyć tego samego stwierdzenia. Kto inny zresztą z krytycznej braci dziennikarskiej teraz ośmieliłby się powiedzieć to głośno? Chyba nikt. W obawie przed linczem.

Z mediów już trzeci dzień sączy się nostalgia, jaki to był dobry, mądry, cudny Mąż Stanu..... To te same głosy, ci sami ludzie, którzy jeszcze we czwartek, jeszcze w piątek... Jedna vitalijka do mnie pisze "kiedy słyszę jakiego wspaniałego prezydenta straciliśmy - z ust tych samych osób, które wyrażały się do tej pory negatywnie o stylu sprawowania Lecha Kaczyńskiego, mam wrażenie, że tkwię w jakimś matriksie"

Wypowiadał się dzisiaj psycholog społeczny: Na pewno nikt przytomny nie powie dziś głośno: nie lubiłem Lecha Kaczyńskiego i miałem nadzieję, że nie wygra reelekcji, choć oczywiście wiele osób tak pomyśli. Politycy mogą wkrótce przeszarżować z wyrażaniem sympatii dla Lecha Kaczyńskiego, bo zachowania niektórych z nich, już dziś część z nas odbiera jako typowo polityczną hipokryzję. Włącza się myślenie: przecież oni się wcale nie lubili, przecież się zwalczali, a teraz jeden mówi, że zmarły był jego najlepszym przyjacielem....

Po trzecie.

Na robienie sobie zewsząd dupochronów, choć to dotyczy tylko wojska. W sobotę ze zdumieniem słuchałam listy w części dotyczącej przedstawicieli armii. Szef sztabu generalnego i szef BBN, no trudno. Wojska zmechanizowane, wojska lądowe... może już starczy? Dowódca garnizonu Warszawa. Chyba zwariował, po co się tam pchał? Dowódca sił powietrznych, jeszcze jeden. Dowódca Marynarki, po co tam marynarz? Okręty jakieś tam są?! Kutry? A na okrasę dowódca sił specjalnych. Tajniak w Katyniu??? POWARIOWALI???

Po katastrofie w Mierosławcu powstała w wojsku instrukcja bezpieczeństwa, aby nigdy wspólnej podróży nie odbywali dowódca i jego bezpośredni podwładni. Miało to zapewnić bezpieczeństwo pionowe. I to działa. Ale chyba nikt nie mógł pomyśleć, że armia postanowi na własne życzenie się narazić w sposób poziomy!!!! A jednak! I w poniedziałek słowa jakiegoś mandaryna wojskowego brzmiały dla mnie jak herezja. Że "odpowiednie procedury zostały zachowane".

Znajomi Kanadyjczycy i Amerykanie, rdzenni i Polonusy oczy przecierają ze zdumienia i mailami ślą mi słowa brukowane.

 

Po czwarte.

Na zrobienie show z tragedii. Mierzi mnie zwyczaj zapalania zniczy w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Taka moja osobista obsesja. W niedzielę, gdym rowerem na lotnisko jechała, szukałam kiosku ruchu otwartego. Znalazłam dwa. I do obu ludzie stali głównie po znicze. O ile po śmierci papieża ten łańcuch zniczowy wzdłuż Alei Jana Pawła wzruszał, to dziś budził moją niechęć. Próba powtórzenia na siłę tamtego przejmującego zdarzenia.

Drugi, nie-niepotrzebny, tylko nadmierny, to ten show na trasie przejazdu. Naprawdę, można to było bardziej elegancko zorganizować, w sposób bardziej stonowany. Gdym przejeżdżała drogą konduktu, to widać było, kto przyszedł w żałobie, z potrzeby serca. A kto na spacer z kumplami. A kto na widowisko. Przyznam się, że byłam w duszy zbudowana jednak ilością osób pogrążonych w smutku i żałobie. W czerni i w milczeniu czekali po prawie 3 godziny. Warszawiacy i ci, co przyjechali specjalnie, stanęli na wysokości zadania. Tak jak ten wielosetny tłum na Wirażowej, gdy lądowała Casa. Zamilkli...

Tak, vitalijko. To nie ja zrobiłam show z tragedii. Ja go tylko opisałam. Przyznając z dumą że zwyczajni ludzie stanęli ponad show.

 

Po piąte, na obłudę w wymiarze personalnym, osobistym.

Jedna z vitalijek napisała mi, że nie powinno się źle mówić o umarłych. Łacińska sentencja, z której pochodzi to powiedzenie tak dokładnie to mówiła o nierzucaniu kalumnii na zmarłego. A poza tym każda osoba publiczna poddaje się dobrowolnie osądowi publicznemu, i za życia i po śmierci. Czy to będzie polityk, sportowiec, aktor, członek rodziny panującej czy pisarz. I nie ma tak, że śmierć jakiejś osoby publicznej nagle, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki sprawia, że poglądy czy dzieła zmarłego zyskują na prawdzie. Na słuszności. Czy choćby tylko na atrakcyjności. I że człowiek popełniający błędy za życia, nagle z nich zostanie wybielony w chwili tragicznej śmierci.

 

Na niewiarę w naszą szlachetność. To po szóste.

Przecież my nie jesteśmy inni czy gorsi niż reszta ludzi na świecie! Silnie przeżywamy tę żałobę narodową. I prawdziwie. Powody są różne. Przede wszystkim stoimy bezradnie w obliczu katastrofy, która się zdarzyła. Solidaryzujemy się z poległymi, dlatego, że ich lubiliśmy, bądź po ludzku jest nam ich żal. Możemy przecież kogoś nie lubić, ale nigdy nie życzymy mu śmierci. W obliczu takiej tragedii musimy starać się oddzielić nasze sympatie i antypatie od zwykłego, ludzkiego współczucia, postawić się w sytuacji rodzin i bliskich ofiar. Zastanowić się, jak byśmy sami czuli się w podobnej chwili. Piszecie: nawet się go nie lubiło, a jednak żal faceta. I pozostałych ludzi

 

Po siódme na brak chęci sprawdzenia podstawowych faktów.

Przynajmniej tych dotyczących samolotów. Domorośli specjaliści lamentują nad tym, iż naszych władców wożą (sorry, woziły) stare samoloty, latające trumny, obiekty zabytkowe, itepe.

Bo proszę.

Air Force One jest konstrukcją z 1969, produkcja 1990. To model Boeing 747 -200B, a dokładniej Boeing 747-2G4B "Jumbo Jet". Teraz Tu-154, czyli ten Tupolew. Wprowadzony do eksploatacji w 1972 r., produkowany do 2001 roku. 14 samolotów tej serii PLL LOT nabył w 1986. Po 1989 roku Tu-154 zostały wycofane z LOT, jednak dwie maszyny typu Tu-154M Lux były używane przez najwyższe władze państwowe, samolot z numerem 101 został wcielony w 1990 roku. Cztery lata później został wcielony samolot z numerem bocznym 102 (rok produkcji - 1990)

W sobotę spadł samolot 101, wyprodukowany między 1986 a 1990.

Obie konstrukcje, radziecka i amerykańska, powstały w tych samych latach. Amerykańskiemu prezydentowi wystarcza samolot 20 letni. Nam ma nie starczać maxymalnie 24 letni?

 

Na zamykanie oczu na niewygodne fakty. Chyba po ósme.

Żeby stwierdzić, jak był odbierany Kaczyński na arenie międzynarodowej, trzeba czytać tamtejszą prasę, oglądać obcojęzyczne stacje. I to z różnych orientacji politycznych. A nie tylko nasze polskie po-relacje z obcych mediów. Zresztą obarczone linią gazety. Jeśli ktoś pisze, że tu w kraju  "cwaniaczki z PO wykreowały jego niemedialność zagraniczną" to chyba nie wie, na czym polega siła i niezależność mediów, które od lat wielu są swobodne. Albo, że "za granicą Pan Prezydent był szanowany i podziwiany". No owszem, tak zawsze hurraoptymistycznie pisała prasa polonijna. Nasza! Polonijna! Albo że opieram swój pogląd na prezydenta na szymon show. Przyznam się, żem musiała szukać w góglach, co to takiego.

 

 

 

Ręka w nocniku.

Obyśmy my, jako naród, nie obudzili się z ręką w nocniku.

W ferworze vitaliowej dyskusji padły słowa: "(niestosowne pytanie "jak śmiał??" on sam chyba nie wybrał sobie takiej śmierci....?" Dotyczyło to mojego utyskiwania, że wróg mi zniknął. Oczywiście pisanego w pewnej konwencji. Ach, zresztą to samo prawie powiedział  niedzielą Wałęsa " ja mu w tym momencie wybaczyłem, ale on mi już nigdy nie wybaczy"

A jeśli się okaże, że jednak sam sobie wybrał taką śmierć?????

Z racji bycia Polką - wolałabym, by odpowiedzialnymi za katastrofę okazali się inni. Okazała się pogoda. Że z gęstej mgły wychynął niespodziewany piorun i trafił samolot w nos. Że zawiniły warunki techniczne lotniska. Że maszyna była zepsuta, niesprawna. Że to rosyjski spisek.

Wszystko, tylko żeby się nie znaleźć z ręką w nocniku !!!!!

 

Corriere della Sera w poniedziałek przypomniał sytuację z Gruzji, z Tbilisi w 2008 roku. Pilotujący maszynę prezydencką nie zgodził się lądować z powodu niebezpiecznej burzy. Sprzeciwił się bezpośredniemu prezydenckiemu poleceniu. Wiecie, ile jeszcze był w wojsku potem? 2 i pół miesiąca. Zwolniony z powodu.... nieposzlakowanej służby.

Edit z dnia 15 kwietnia.

Proszę wybaczyć mój błąd. Duży. Biję się w nadpiersie, aż echo idzie. Nie sprawdziłam wystarczająco dokładnie. Wystarczyła mi fałszywa plotka. Pilot nie został zwolniony. Wręcz przeciwnie. Więcej wyjaśnień w najbliższym wpisie.

 

To poniżej to są ogólnodostępne fakty, tylko poskładane do kupy; proszę włączyć analityczne myślenie:

-samolot wyleciał z Warszawy o 7:23 czasu polskiego;

-odległość Smoleńska od Warszawy to 936 km

-samoloty pasażerskie takie dystanse przelatują w ponad 1,5 godz.

-uroczystości w Katyniu miały się rozpocząć o 9:00 czasu polskiego

-warunki pogodowe w Smoleńsku można było sprawdzić w momencie wylotu

-pas w Smoleńsku ma 1600 m długości ( jest lotniskiem wojskowym, MIGi 29 do startu potrzebują 240, a do lądowania 600 metrów)

-samolot TU-154 dla bezpiecznego lądowania potrzebuje pasa o długości 2000 m, choć wystarcza mu te 1600, ale przy doskonałej widoczności i luxusowych warunkach wiatrowych

-samolot był pełen VIPów, w tym ludzi o stanowiskach najwyższej rangi państwowej i wojskowej.

-najbliższe inne lotnisko jest w Witebsku, 124 km, to Litwa i też lotnisko wojskowe.

I tu cisną się na usta pytania:

- kto zaplanował wizytę w Katyniu w ten sposób, ze nie pozostawił żadnego manewru czasowego na gorsze niż idealne warunki? (można było wystartować np. dwie godziny wcześniej, ale to by znaczyło zerwać gości dwie godziny wcześniej)

 - kto zaplanował lądowanie w Smoleńsku maszyną, która teoretycznie już w momencie wylotu miała małe szanse na szczęśliwe lądowanie ( długość wymaganego pasa do lądowania!!!)

-kto zgodził się na naszpikowanie jednego samolotu taką ilością VIPów, że zagroził naruszeniem ciągłości władzy w kraju?

-dlaczego tak wielu VIPom zależało na pokazaniu się w Katyniu? (zbliżające się wybory?)

 -kto tak naprawdę podjął decyzję, że samolot musi natychmiast tu lądować? (no bo jak to będzie wyglądać medialnie, gdy delegacja prezydenta się spóźni kilka godzin na transmisję TV, lub nie daj Boże w ogóle nie doleci, a przecież premierowi 7 kwietnia się udało?)

Wyobraźcie sobie, jak muszą cierpieć rodziny pilotów, o których śmierci mało się mówi, natomiast bez pardonu mówi się, że to oni najprawdopodobniej podjęli złą decyzję o lądowaniu.

Samolot pilotował kapitan. Nie piszę tego jako stanowiska, tylko miał taki stopień wojskowy. To jednak mało. Ale ten facet od razu po skończeniu Dęblinianki został wzięty do jednostki wożącej prezydenta i premiera i innych. I w międzyczasie ukończył mój wydział, o czym doczytałam dopiero teraz. Zdolniacha, politologiem został dodatkowo.

Ale był tylko kapitanem. Mogę sobie bez trudu wyobrazić sytuację, gdy w samolocie zaczyna się robić ciasno w czasie. Prezydent jest Naczelnym dowódcą Armii Polskiej. Jest szef sztabu generalnego. I jest bezpośredni dowódca Sił Powietrznych. Jeżeli oni wszyscy KAZALI mu lądować?.... Jeżeli SAMI SPROWADZILI ŚMIERĆ ?....

Bardzo się tego boję.

Świadkowie mówią o czterech okrążeniach lotniska. Jeśli ktoś choć raz stał na lotniskowym pasie podejścia, to wie, że samoloty nie obniżają lotu pędząc po okręgu. Pilot te cztery razy próbował lądować. Za wszelką cenę.

 

 

ps

I proszę mi nie robić wyrzutów, że wspominam o braku urody pani prezydentowej. Przecież nikt by nie śmiał powiedzieć, że była piękna. Ani nawet, że była ładna. Ale w jej przypadku nie o urodę chodziło. Nastała po eleganckiej i ładnej Kwaśniewskiej. Na początku zrobiła fatalne wrażenie, zaniedbana mysza przy zajętym mężu. Ale chwilę później zajęli się nią styliści. Urody nie poprawili, ale dali jej oprawę. I ta kobieta zabłysła!!! Bo okazało się, że jest mądra. Zna wiele jeżyków. Potrafi mieć inne poglądy niż mąż. Przyznam się, że szczerze ją podziwiałam. Ale przecież nie za urodę! I nie za to, że na swojej stronie internetowej odejmowała sobie lat. Ale za to, że nadała inny wymiar naszej Polskiej First Lady. Elegancka, mądra, stanowcza, zawsze w obronie męża. I jednocześnie odporna na ciosy. Pamiętacie chyba, jak rydzykowe radio nazwało ją czarownicą, bo się publicznie nie zgodziła z ich stanowiskiem antyaborcyjnym.

Z myszy stała się damą. Prawdziwą.

Dziś jest necie piękne wspomnienie Magdaleny Środy o pani Kaczyńskiej. O dowcipie, jaki zrobiła zaproszonym dziennikarkom na 8 marca. Podała lurę herbacianą do picia. Ohydne ciasteczka. Zamokłe słone paluszki. A potem panowie wnieśli kartony z pudełeczkami rajstop, rozdawali te rajstopy i wręczali goździki. I jeszcze pokwitowanie. Kto pamięta tamte czasy, doceni finezję dowcipu. Słabsza kobieta by się na coś podobnego nie zdobyła.... Potem była oczywiście wyśmienita kawa.

 

 

ps 2

Od jutra chyba wrócę do grzecznego i łagodnego opisywania wagi, diety, aktywności. Pisanie "politologiczne" wyczerpuje. Konstruowanie zdań, formacji, ciągów myślowych męczy. Skupienie dręczy. Ale jaka potem frajda!! Dziękuję perfidnie za danie mi inspiracji.

I dziękuję vitalii1959 za.. hm, badania źródłowe.



dopisek z wtorkowej popołudniowej chwili, bo kilka osób uparło się poznać moje zdanie w kwestii prezydenckiego pochówku na Wawelu

no więc tym Wawelem to ja nie wiem, co myśleć.... nie umiem sprawdzić, czy to miejsce władców czy Wielkich..... jeśli władców, to jak najbardziej ok, w końcu to pierwszy powojenny zmarły prezydent, wcześniejsi żyją.... ale jeśli jako Wielki ma być tam pochowany, to.....litości......  podano w oficjalnym komunikacie, że to decyzja rodziny... nie sądzę, żeby córka, ta młoda kobieta wyraźnie ma już dość medialności, na lotnisku było widać, zaś chora matka o niczym nie wie, więc brat??.... to decyzja brata ??? . . .. . . jeśli tak - to wygląda to na brutalne zbijanie popularności

ale ponieważ nie wiem - to nie zajmuję stanowiska

zaś wybór rodziny Kaczorowskiego podoba mi się jak najbardziej

  • malutkikruk

    malutkikruk

    13 kwietnia 2010, 09:27

    nie zgadzam sie z Tobą prawie w niczym, inne patrzenie na świat, inna opcja polityczna, itd., ale jednego nie mogę Ci odmówić: jesteś bardzo bardzo mądrą, zrównoważoną, zdystansowaną osobą, Twój wpis świadczy o wielkiej inteligencji. Dziękuję, że mogłam poczytać coś mądrego:)

  • bebeluszek

    bebeluszek

    13 kwietnia 2010, 09:22

    przeczytałam od deski do deski. śledzę wydarzenia z zagranicy. i włos na głowie jeży się. przecieranie oczu już nie pomaga. czytanie vitalii od 3 dni przyprawia o mdłości. narodowa histeria i depresja. i boje się, że jak po śmierci papieża będzie się teraz miliony złotych na nikomu niepotrzebne pomniki wydawać. a co do pilota....to była moja pierwsza myśl.wydaje się najbardziej prawdopodobna. tylko czy ktoś będzie chciał tego dowieść? pozdrawiam i dziękuję raz jeszcze za politologiczne pisanie :)

  • akwaarela

    akwaarela

    13 kwietnia 2010, 09:17

    Zginęło wielu, bardzo wielu ludzi. To tragedia- prezydent był tam jednym z wielu i wydaje mi się że ludzie palący znicze, ci którzy poszli wtedy do kościoła to nie obłudnicy tylko polacy wrażliwi na tragedię jaka spotkała rodziny ofiar i same ofiary ... nie stawialam znicza na rynku w Krakowie "ZA PREZYDENTA" ale za tych wszystkich ludzi i ich rodziny... Żeby zjednoczyć się i chwilę pomyśleć ... dać temu wyraz - żeby ci którzy ponieśli stratę poczuli że jesteśmy z nimi??

  • alinan1

    alinan1

    13 kwietnia 2010, 09:06

    z wielkim zainteresowaniem i chyba w 100% się zgadzam z Tobą. Czy Ty się zajmujesz zawodowo dziennikarstwem czy czymś takim? pozdrawiam serdecznie.

  • HannaStrozyk

    HannaStrozyk

    13 kwietnia 2010, 09:04

    a ja sie zastanawiam co jest prawda, czy to co slyszelismy przed smiercia czy to co teraz slyszymy ?

  • paskudztwoo

    paskudztwoo

    13 kwietnia 2010, 08:54

    ale masz gadane ...

  • calcjum

    calcjum

    13 kwietnia 2010, 08:51

    dzięki za "ten kij w mrowisko", bo juz myślałam , ze w moim otoczeniu obłudnie rozchisteryzowanym jestem odosobniona i nawet nie mogłam bronić swoich wątpliwości i opini, bo raczej jestem z tych osób co nie polemizują z głupotą i fałszem. Teraz dałaś mi "kopa" aby jednak bronić swojego zdania , które jest takie jak Twoje w całej rozciągłości i za to szacun

  • Becia81

    Becia81

    13 kwietnia 2010, 08:38

    Sama nie byłabym wstanie lepiej opisać moich przemyśleń... dziękuje

  • chiki

    chiki

    13 kwietnia 2010, 08:31

    ale fakt, nikomu takiej smierci nie życzę i potrafię zrozumieć ból ich rodzin. Też zastanawiam się, co przeżywają rodziny załogi pilotującej - dlaczego zrzuca się na nich odpowiedzialność? Ogólnie - czasem nie zgadzam się z tym, co piszesz, ale tym razem popieram w całej rozciągłości. I jeszcze to katowanie rodzin puszczaniem ciągle relacji w telewizji z każdego drgnięcia powieki, powtarzanie ujęć po katastrofie...

  • JOGUSIAA

    JOGUSIAA

    13 kwietnia 2010, 08:28

    A ja się pytam czy to jest strona o odchudzaniu czy strona o polityce????Nie ważne jacy byli ale to byli LUDZIE!!!

  • Mowida

    Mowida

    13 kwietnia 2010, 08:26

    ujełaś to wszytsko super, czytałam twoje wpisy kilka razy. nigdy niedowiemy się co tak naprawdę wydarzyło się pod smoleńskiem...

  • serithorn

    serithorn

    13 kwietnia 2010, 08:24

    W końcu jakiś rozsądny głos w całym tym zgiełku lamentów. Świeczka dla wszystkich poległych ale najszczerszą prawdę piszesz. Nie ma co tu udawać wielkich zwolenników i wysławiać zasług skoro duża część z nas jeszcze parę dni temu rzucała na nich gromy. Powiedzmy sobie szczerze w takich warunkach miałby problem z wylądowaniem o wiele bardziej doświadczony pilot a on miał tylko 36 lat. Samoloty Tupolew są całkiem dobre owszem są hałaśliwe, toporne jak większość konstrukcji radzieckich ale też nie róbmy z nich latających wraków. Dla dobrze serwisowanego samolotu (a te takie były) 24 lata to nie jest jakiś straszny wiek, latałam starszymi i wy zapewne też bo duza część wakacyjnych czarterów jest w gorszym stanie. Ech .....

  • monwiki

    monwiki

    13 kwietnia 2010, 08:23

    ale do tej pory gdy w [racy wyrażałąm swoje poglądy wszyscy mnie wręcz atakowali, "jak tak można" itp. Dlaczego nie mówi się o zmarłej załodze samolotu???? to też są ludzie i mieli swoje rodziny. może nie byli VIPami ale ludźmi!!!!! Popieram i cieszę się ze ktoś w końcu tak ładnie to poukładał "do kupy" bo mi się nie chciało :P

  • agus12

    agus12

    13 kwietnia 2010, 08:19

    Nie powinno się źle mówić o zmarłych? ale mówienie prawdy, że nie był najlepszym prezydentem jest dobrą czy złą rzeczą? Prawda jest zła? Może zmienimy to powiedzenie, przysłowie, prawdę przodków czy czym ono tam jest i nadamy mu nowy charakter : nie kłamcie na temat zmarłego. Myślę że to ma sens. Moim zdaniem ludzie boją przyznać się do tego, że go nie lubili, że nabijali się z niego, jego żony, brata. Wyśmiewali ile tylko się dało. Ile wlazło. A teraz to nie wypada i wstyd się przyznać. Więc lepiej wtopić się w tłum i udawać. Nie wychylać się. Prawda jest taka, że nie da się patrzeć w telewizor! O ile w sobotę, zaraz po katastrofie relacje i reakcje ludzi były prawdziwe to w niedzielę gdy włączyłam jedną ze sławnych stacji i zobaczyłam tych ludzi którzy stali z telefonami, kamerami i kręcili, robili zdjęcia konduktowi. Podskakiwali by coś zobaczyć, by uchwycić aparatem przejazd konduktu. To wszystko wydało mi się tak obłudne i fałszywe, nie dało się na to patrzeć. Z ekranu telewizora uderzało fałszem. Prawda jest taka, że żal tych ludzi. Mogli żyć jeszcze wiele lat. To straszne, że zginęli w tak tragiczny sposób. Żal ich rodzin. I tu także nasuwa się pytanie kto zezwolił na ten lot! Kto wpadł na ten "genialny" pomysł by wsadzić ich wszystkich w jeden samolot?

  • malina07

    malina07

    13 kwietnia 2010, 08:12

    wroc do grzecznego i lagodnego opisywania wagi,diety i aktywnosci,to jest o wiele mniej stresujace i wyczerpujace.Po co macic w glowach tym,ktorzy maja inne poglady,stresowac ich i dawac preteksty do wirtualnych klotni.Kazdy sam musi to wszystko w glowie poukladac. PS.piekny artykul i w pelni zgadzam sie z Toba

  • Wiedzmowata

    Wiedzmowata

    13 kwietnia 2010, 08:11

    czytając Cię chciałam dorzucić do poszczególnych grządek logicznych po kamyczku/kwiatku (zboczenie zawodowe(?)), ale odpuściłam. Nie ma potrzeby bicia piany - fakty zostaną zebrane przez odpowiednie komisje, a jestem pewna, że Rosjanie dopilnują wszystkiego (i nie chodzi o to, że ja ich strasznie kocham). Pytanie tylko jak te fakty będą potem prezentowane i upubliczniane. Dorzucę jednak zdanie do Twojego "ps2" - Coś mi się widzi, że przydałoby Ci się takie "wyczerpanie_politologiczne" jako przeciwwaga do "fizycznego zajeżdżania"; czasem mam wrażenie, że uciekasz od samej siebie... Z tego materiału mógłby powstać niezły artykuł... Pozdrawiam :-)

  • Isabel1973

    Isabel1973

    13 kwietnia 2010, 08:11

    rzeczowa, rzetelna,konkretna, prawdziwa.... p.s. nie ma co...ciekawszaś w takiej konwencji niż odchudzającej...ale z racji profilu portali musisz niestety wrócić na wytyczone wcześniej tory...szkoda...

  • ewakurcz

    ewakurcz

    13 kwietnia 2010, 08:04

    cieszę się że ktoś w końcu cos takiego napisał.To jest trzeźwe i faktyczne spojrzenie na tą sprawe.Zgadzam się z Tobą w każdym zdaniu.Wkurza mnie to że robią z Kaczyńskiego anioła tylko dlatego żźe zginął w ten sposób.To jest bardzo przykra sprawa szkoda mi każdego człowieka który tam zginą mimo że nie lubiłam i niezgadzałam się z większością tych ludzi.,a najbardziej szkoda żony Kaczyńskiego.Ale rozmiar tragedii nie sprawia że jej uczestnicy to chodzące świętości.Ok.Nie mówmy źle o zmarłych ale lepiej milczeć niż przesadzać w drugą stronę.

  • atena35

    atena35

    13 kwietnia 2010, 07:58

    Boję się również, że butna presja na pilotów była przyczyną tej strasznej katastrofy, ale to PILOTÓW wskażą jako winnych. Wiele osób pamięta awanturę o nie wylądowanie w Gruzji, jak cały PIS pluł na pilota, który śmiał sprzeciwić się Zwierzchnikowi Sił Zbrojnych, ale w mediach jakby tego nie było, normalnie amnezja. Wczoraj gdy słuchałam komentarza prokuratora, powiedział, że nie wykluczają żadnej hipotezy i ... co dało mi mocno do myślenia.... analizują treść kontaktów pomiędzy kabiną pilota a przedziałem pasażerskim. Dziękuję.

  • agafbh

    agafbh

    13 kwietnia 2010, 07:45

    nie znamy sie ale zgadzam sie z Tobą praktycznie w całej rozciągłości !!!! Pracuje w dość dużej firmie i na co dzień przeraża mnie chwiejność ludzkich charakterów, tendencja popadania ze skrajności w skrajność, przy tej tragedii obłuda osiągnęła szczyty, ludzie, którzy jeszcze w piątek wieszali na prezydencie psy, dziś niemalże "wiją sie z bólu" a na każdym kroku stawialiby MU kapliczkę. obawiam się, że w przypadku podjęcia choćby próby wyrażenia swojego zdania, zostałabym zlinczowana, to jest ..... nie będę komentować, przemilczę , najlepszym przykładem niech będzie przypadek mojego kolegi z pracy, bardzo praktykujący człowiek, pogrążony w głebokiej żałobie (urlop aż wczoraj wziął na tą okoliczność) a dziś rano wyprzedzał samochód i otworzył szybę wyzywając faceta od ch.... (że źle jeździ) .... samochód kolegi ozdobiony oczywiście stosownymi flagami... wyrażającymi żałobę, solidarność i miłość do bliźniego....

© Fitatu 2005-24. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis stosuje zalecenia i normy Instytutu Żywności i Żywienia.