będzie dłuuugo
Lata całe przydeptałam w sobie i politologa i polemistkę i mianowanego urzędnika państwowego. Politolog podnosił czasem łeb przy okazji wyborów. I tyle
Ale teraz!!! Różne reakcje, wasze vitalijkowe, oraz medialne, zewnętrzne (dziś 7 godzin byłam podsłuchawkowana do radia) mnie poruszyły. Wsadzę więc kij w mrowisko. Jeszcze głębiej. A że mnie mrówki oblizą... No cóż, taka ich mrówkowa natura. Kąsając, może jakaś mrówka zacznie myśleć...
Nóż mi się otwiera w kieszeni. Jak automatyczny scyzoryk. Że złości.
Na obłudę.
Chcą go uhonorować. Nadawać jego imię mostom, ulicom. A nawet nazwać jego imieniem nazwać Stadion Narodowy. A ja się pytam nieśmiało - za co? Czy tragiczna śmierć zrobiła z niego Wielkiego Polaka???? Co najwyżej ta śmierć spowodowała gwałtowną zmianę w stosunkach-polsko rosyjskich. Ale póki co - jest to ocieplenie chwilowe. Takie zmiany stosunków międzynarodowych ocenia się właściwie dopiero w szerszym zakresie czasowym. Więc za co ma być tak uhonorowany???? Cóż zrobił tak wspaniałego? Czy choćby tylko wielkiego?
Owszem, zginął tragicznie. Owszem, (jakoś tam) w trakcie wykonywania obowiązków. Ale ludzie tak samo jak on giną codziennie. Cieć, co dostał od złodzieja w głowę. Policjant, pobity na śmierć przez chuliganów. Kierowca karetki staranowanej przed tira. Kasjerka banku, zamordowana przed bandytę. Im się pomników nie stawia. Bo nie byli na świeczniku?.... Więc za co ???
Na obłudę numer dwa.
Jeszcze zeszłotygodniowe wydania gazet, tygodników pełne były artykułów o tym, że to kiepska prezydentura. Że nieodpowiedni człowiek na tak exponowane stanowisko. Że mądry, owszem, że erudyta, ale jednocześnie uparty, ulęgający zacietrzewieniu.
Tomasz Lis napisał felieton o tym, jak w Polsce siła najważniejszych stanowisk nie zależy od konstytucji, a od osobowości człowieka. Lis stwierdził, ze nigdy nie było i pewnie już nie będzie tak słabego prezydenta, jak ten obecny. Dzisiaj nie odważyłby się powtórzyć tego samego stwierdzenia. Kto inny zresztą z krytycznej braci dziennikarskiej teraz ośmieliłby się powiedzieć to głośno? Chyba nikt. W obawie przed linczem.
Z mediów już trzeci dzień sączy się nostalgia, jaki to był dobry, mądry, cudny Mąż Stanu..... To te same głosy, ci sami ludzie, którzy jeszcze we czwartek, jeszcze w piątek... Jedna vitalijka do mnie pisze "kiedy słyszę jakiego wspaniałego prezydenta straciliśmy - z ust tych samych osób, które wyrażały się do tej pory negatywnie o stylu sprawowania Lecha Kaczyńskiego, mam wrażenie, że tkwię w jakimś matriksie"
Wypowiadał się dzisiaj psycholog społeczny: Na pewno nikt przytomny nie powie dziś głośno: nie lubiłem Lecha Kaczyńskiego i miałem nadzieję, że nie wygra reelekcji, choć oczywiście wiele osób tak pomyśli. Politycy mogą wkrótce przeszarżować z wyrażaniem sympatii dla Lecha Kaczyńskiego, bo zachowania niektórych z nich, już dziś część z nas odbiera jako typowo polityczną hipokryzję. Włącza się myślenie: przecież oni się wcale nie lubili, przecież się zwalczali, a teraz jeden mówi, że zmarły był jego najlepszym przyjacielem....
Po trzecie.
Na robienie sobie zewsząd dupochronów, choć to dotyczy tylko wojska. W sobotę ze zdumieniem słuchałam listy w części dotyczącej przedstawicieli armii. Szef sztabu generalnego i szef BBN, no trudno. Wojska zmechanizowane, wojska lądowe... może już starczy? Dowódca garnizonu Warszawa. Chyba zwariował, po co się tam pchał? Dowódca sił powietrznych, jeszcze jeden. Dowódca Marynarki, po co tam marynarz? Okręty jakieś tam są?! Kutry? A na okrasę dowódca sił specjalnych. Tajniak w Katyniu??? POWARIOWALI???
Po katastrofie w Mierosławcu powstała w wojsku instrukcja bezpieczeństwa, aby nigdy wspólnej podróży nie odbywali dowódca i jego bezpośredni podwładni. Miało to zapewnić bezpieczeństwo pionowe. I to działa. Ale chyba nikt nie mógł pomyśleć, że armia postanowi na własne życzenie się narazić w sposób poziomy!!!! A jednak! I w poniedziałek słowa jakiegoś mandaryna wojskowego brzmiały dla mnie jak herezja. Że "odpowiednie procedury zostały zachowane".
Znajomi Kanadyjczycy i Amerykanie, rdzenni i Polonusy oczy przecierają ze zdumienia i mailami ślą mi słowa brukowane.
Po czwarte.
Na zrobienie show z tragedii. Mierzi mnie zwyczaj zapalania zniczy w miejscach do tego nieprzeznaczonych. Taka moja osobista obsesja. W niedzielę, gdym rowerem na lotnisko jechała, szukałam kiosku ruchu otwartego. Znalazłam dwa. I do obu ludzie stali głównie po znicze. O ile po śmierci papieża ten łańcuch zniczowy wzdłuż Alei Jana Pawła wzruszał, to dziś budził moją niechęć. Próba powtórzenia na siłę tamtego przejmującego zdarzenia.
Drugi, nie-niepotrzebny, tylko nadmierny, to ten show na trasie przejazdu. Naprawdę, można to było bardziej elegancko zorganizować, w sposób bardziej stonowany. Gdym przejeżdżała drogą konduktu, to widać było, kto przyszedł w żałobie, z potrzeby serca. A kto na spacer z kumplami. A kto na widowisko. Przyznam się, że byłam w duszy zbudowana jednak ilością osób pogrążonych w smutku i żałobie. W czerni i w milczeniu czekali po prawie 3 godziny. Warszawiacy i ci, co przyjechali specjalnie, stanęli na wysokości zadania. Tak jak ten wielosetny tłum na Wirażowej, gdy lądowała Casa. Zamilkli...
Tak, vitalijko. To nie ja zrobiłam show z tragedii. Ja go tylko opisałam. Przyznając z dumą że zwyczajni ludzie stanęli ponad show.
Po piąte, na obłudę w wymiarze personalnym, osobistym.
Jedna z vitalijek napisała mi, że nie powinno się źle mówić o umarłych. Łacińska sentencja, z której pochodzi to powiedzenie tak dokładnie to mówiła o nierzucaniu kalumnii na zmarłego. A poza tym każda osoba publiczna poddaje się dobrowolnie osądowi publicznemu, i za życia i po śmierci. Czy to będzie polityk, sportowiec, aktor, członek rodziny panującej czy pisarz. I nie ma tak, że śmierć jakiejś osoby publicznej nagle, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki sprawia, że poglądy czy dzieła zmarłego zyskują na prawdzie. Na słuszności. Czy choćby tylko na atrakcyjności. I że człowiek popełniający błędy za życia, nagle z nich zostanie wybielony w chwili tragicznej śmierci.
Na niewiarę w naszą szlachetność. To po szóste.
Przecież my nie jesteśmy inni czy gorsi niż reszta ludzi na świecie! Silnie przeżywamy tę żałobę narodową. I prawdziwie. Powody są różne. Przede wszystkim stoimy bezradnie w obliczu katastrofy, która się zdarzyła. Solidaryzujemy się z poległymi, dlatego, że ich lubiliśmy, bądź po ludzku jest nam ich żal. Możemy przecież kogoś nie lubić, ale nigdy nie życzymy mu śmierci. W obliczu takiej tragedii musimy starać się oddzielić nasze sympatie i antypatie od zwykłego, ludzkiego współczucia, postawić się w sytuacji rodzin i bliskich ofiar. Zastanowić się, jak byśmy sami czuli się w podobnej chwili. Piszecie: nawet się go nie lubiło, a jednak żal faceta. I pozostałych ludzi
Po siódme na brak chęci sprawdzenia podstawowych faktów.
Przynajmniej tych dotyczących samolotów. Domorośli specjaliści lamentują nad tym, iż naszych władców wożą (sorry, woziły) stare samoloty, latające trumny, obiekty zabytkowe, itepe.
Bo proszę.
Air Force One jest konstrukcją z 1969, produkcja 1990. To model Boeing 747 -200B, a dokładniej Boeing 747-2G4B "Jumbo Jet". Teraz Tu-154, czyli ten Tupolew. Wprowadzony do eksploatacji w 1972 r., produkowany do 2001 roku. 14 samolotów tej serii PLL LOT nabył w 1986. Po 1989 roku Tu-154 zostały wycofane z LOT, jednak dwie maszyny typu Tu-154M Lux były używane przez najwyższe władze państwowe, samolot z numerem 101 został wcielony w 1990 roku. Cztery lata później został wcielony samolot z numerem bocznym 102 (rok produkcji - 1990)
W sobotę spadł samolot 101, wyprodukowany między 1986 a 1990.
Obie konstrukcje, radziecka i amerykańska, powstały w tych samych latach. Amerykańskiemu prezydentowi wystarcza samolot 20 letni. Nam ma nie starczać maxymalnie 24 letni?
Na zamykanie oczu na niewygodne fakty. Chyba po ósme.
Żeby stwierdzić, jak był odbierany Kaczyński na arenie międzynarodowej, trzeba czytać tamtejszą prasę, oglądać obcojęzyczne stacje. I to z różnych orientacji politycznych. A nie tylko nasze polskie po-relacje z obcych mediów. Zresztą obarczone linią gazety. Jeśli ktoś pisze, że tu w kraju "cwaniaczki z PO wykreowały jego niemedialność zagraniczną" to chyba nie wie, na czym polega siła i niezależność mediów, które od lat wielu są swobodne. Albo, że "za granicą Pan Prezydent był szanowany i podziwiany". No owszem, tak zawsze hurraoptymistycznie pisała prasa polonijna. Nasza! Polonijna! Albo że opieram swój pogląd na prezydenta na szymon show. Przyznam się, żem musiała szukać w góglach, co to takiego.
Ręka w nocniku.
Obyśmy my, jako naród, nie obudzili się z ręką w nocniku.
W ferworze vitaliowej dyskusji padły słowa: "(niestosowne pytanie "jak śmiał??" on sam chyba nie wybrał sobie takiej śmierci....?" Dotyczyło to mojego utyskiwania, że wróg mi zniknął. Oczywiście pisanego w pewnej konwencji. Ach, zresztą to samo prawie powiedział niedzielą Wałęsa " ja mu w tym momencie wybaczyłem, ale on mi już nigdy nie wybaczy"
A jeśli się okaże, że jednak sam sobie wybrał taką śmierć?????
Z racji bycia Polką - wolałabym, by odpowiedzialnymi za katastrofę okazali się inni. Okazała się pogoda. Że z gęstej mgły wychynął niespodziewany piorun i trafił samolot w nos. Że zawiniły warunki techniczne lotniska. Że maszyna była zepsuta, niesprawna. Że to rosyjski spisek.
Wszystko, tylko żeby się nie znaleźć z ręką w nocniku !!!!!
Corriere della Sera w poniedziałek przypomniał sytuację z Gruzji, z Tbilisi w 2008 roku. Pilotujący maszynę prezydencką nie zgodził się lądować z powodu niebezpiecznej burzy. Sprzeciwił się bezpośredniemu prezydenckiemu poleceniu. Wiecie, ile jeszcze był w wojsku potem? 2 i pół miesiąca. Zwolniony z powodu.... nieposzlakowanej służby.
Edit z dnia 15 kwietnia.
Proszę wybaczyć mój błąd. Duży. Biję się w nadpiersie, aż echo idzie. Nie sprawdziłam wystarczająco dokładnie. Wystarczyła mi fałszywa plotka. Pilot nie został zwolniony. Wręcz przeciwnie. Więcej wyjaśnień w najbliższym wpisie.
To poniżej to są ogólnodostępne fakty, tylko poskładane do kupy; proszę włączyć analityczne myślenie:
-samolot wyleciał z Warszawy o 7:23 czasu polskiego;
-odległość Smoleńska od Warszawy to 936 km
-samoloty pasażerskie takie dystanse przelatują w ponad 1,5 godz.
-uroczystości w Katyniu miały się rozpocząć o 9:00 czasu polskiego
-warunki pogodowe w Smoleńsku można było sprawdzić w momencie wylotu
-pas w Smoleńsku ma 1600 m długości ( jest lotniskiem wojskowym, MIGi 29 do startu potrzebują 240, a do lądowania 600 metrów)
-samolot TU-154 dla bezpiecznego lądowania potrzebuje pasa o długości 2000 m, choć wystarcza mu te 1600, ale przy doskonałej widoczności i luxusowych warunkach wiatrowych
-samolot był pełen VIPów, w tym ludzi o stanowiskach najwyższej rangi państwowej i wojskowej.
-najbliższe inne lotnisko jest w Witebsku, 124 km, to Litwa i też lotnisko wojskowe.
I tu cisną się na usta pytania:
- kto zaplanował wizytę w Katyniu w ten sposób, ze nie pozostawił żadnego manewru czasowego na gorsze niż idealne warunki? (można było wystartować np. dwie godziny wcześniej, ale to by znaczyło zerwać gości dwie godziny wcześniej)
- kto zaplanował lądowanie w Smoleńsku maszyną, która teoretycznie już w momencie wylotu miała małe szanse na szczęśliwe lądowanie ( długość wymaganego pasa do lądowania!!!)
-kto zgodził się na naszpikowanie jednego samolotu taką ilością VIPów, że zagroził naruszeniem ciągłości władzy w kraju?
-dlaczego tak wielu VIPom zależało na pokazaniu się w Katyniu? (zbliżające się wybory?)
-kto tak naprawdę podjął decyzję, że samolot musi natychmiast tu lądować? (no bo jak to będzie wyglądać medialnie, gdy delegacja prezydenta się spóźni kilka godzin na transmisję TV, lub nie daj Boże w ogóle nie doleci, a przecież premierowi 7 kwietnia się udało?)
Wyobraźcie sobie, jak muszą cierpieć rodziny pilotów, o których śmierci mało się mówi, natomiast bez pardonu mówi się, że to oni najprawdopodobniej podjęli złą decyzję o lądowaniu.
Samolot pilotował kapitan. Nie piszę tego jako stanowiska, tylko miał taki stopień wojskowy. To jednak mało. Ale ten facet od razu po skończeniu Dęblinianki został wzięty do jednostki wożącej prezydenta i premiera i innych. I w międzyczasie ukończył mój wydział, o czym doczytałam dopiero teraz. Zdolniacha, politologiem został dodatkowo.
Ale był tylko kapitanem. Mogę sobie bez trudu wyobrazić sytuację, gdy w samolocie zaczyna się robić ciasno w czasie. Prezydent jest Naczelnym dowódcą Armii Polskiej. Jest szef sztabu generalnego. I jest bezpośredni dowódca Sił Powietrznych. Jeżeli oni wszyscy KAZALI mu lądować?.... Jeżeli SAMI SPROWADZILI ŚMIERĆ ?....
Bardzo się tego boję.
Świadkowie mówią o czterech okrążeniach lotniska. Jeśli ktoś choć raz stał na lotniskowym pasie podejścia, to wie, że samoloty nie obniżają lotu pędząc po okręgu. Pilot te cztery razy próbował lądować. Za wszelką cenę.
ps
I proszę mi nie robić wyrzutów, że wspominam o braku urody pani prezydentowej. Przecież nikt by nie śmiał powiedzieć, że była piękna. Ani nawet, że była ładna. Ale w jej przypadku nie o urodę chodziło. Nastała po eleganckiej i ładnej Kwaśniewskiej. Na początku zrobiła fatalne wrażenie, zaniedbana mysza przy zajętym mężu. Ale chwilę później zajęli się nią styliści. Urody nie poprawili, ale dali jej oprawę. I ta kobieta zabłysła!!! Bo okazało się, że jest mądra. Zna wiele jeżyków. Potrafi mieć inne poglądy niż mąż. Przyznam się, że szczerze ją podziwiałam. Ale przecież nie za urodę! I nie za to, że na swojej stronie internetowej odejmowała sobie lat. Ale za to, że nadała inny wymiar naszej Polskiej First Lady. Elegancka, mądra, stanowcza, zawsze w obronie męża. I jednocześnie odporna na ciosy. Pamiętacie chyba, jak rydzykowe radio nazwało ją czarownicą, bo się publicznie nie zgodziła z ich stanowiskiem antyaborcyjnym.
Z myszy stała się damą. Prawdziwą.
Dziś jest necie piękne wspomnienie Magdaleny Środy o pani Kaczyńskiej. O dowcipie, jaki zrobiła zaproszonym dziennikarkom na 8 marca. Podała lurę herbacianą do picia. Ohydne ciasteczka. Zamokłe słone paluszki. A potem panowie wnieśli kartony z pudełeczkami rajstop, rozdawali te rajstopy i wręczali goździki. I jeszcze pokwitowanie. Kto pamięta tamte czasy, doceni finezję dowcipu. Słabsza kobieta by się na coś podobnego nie zdobyła.... Potem była oczywiście wyśmienita kawa.
ps 2
Od jutra chyba wrócę do grzecznego i łagodnego opisywania wagi, diety, aktywności. Pisanie "politologiczne" wyczerpuje. Konstruowanie zdań, formacji, ciągów myślowych męczy. Skupienie dręczy. Ale jaka potem frajda!! Dziękuję perfidnie za danie mi inspiracji.
I dziękuję vitalii1959 za.. hm, badania źródłowe.
dopisek z wtorkowej popołudniowej chwili, bo kilka osób uparło się poznać moje zdanie w kwestii prezydenckiego pochówku na Wawelu
no więc tym Wawelem to ja nie wiem, co myśleć.... nie umiem sprawdzić, czy to miejsce władców czy Wielkich..... jeśli władców, to jak najbardziej ok, w końcu to pierwszy powojenny zmarły prezydent, wcześniejsi żyją.... ale jeśli jako Wielki ma być tam pochowany, to.....litości...... podano w oficjalnym komunikacie, że to decyzja rodziny... nie sądzę, żeby córka, ta młoda kobieta wyraźnie ma już dość medialności, na lotnisku było widać, zaś chora matka o niczym nie wie, więc brat??.... to decyzja brata ??? . . .. . . jeśli tak - to wygląda to na brutalne zbijanie popularności
ale ponieważ nie wiem - to nie zajmuję stanowiska
zaś wybór rodziny Kaczorowskiego podoba mi się jak najbardziej
Klara76
13 kwietnia 2010, 17:04Pieknie to ujelas! Trafilas w samo sedno sprawy. Naprawde. Ja dzis na necie zobaczylam artykul, ze maja go pochowac nie na Powiazkach, tylko na Wawelu kolo krolow. Oooooookkkkkk, co!? Co to za szopka!?
aglo87
13 kwietnia 2010, 16:57a ja się nie zgadzam z tym co piszesz. co Ci to dało? to był Nasz Prezydent, bez względu na kogo głosowaliśmy, wybraliśmy go wszyscy. po co wyciągać jakieś brudy? co to teraz da? zgadzam się z Tobą tylko w kwestii Tego, że zginęli tam ludzie - nasi rodacy - Polacy. i tak samo On i Ona byli Polakami. a to, że był Prezydentem, a Ona Pierwszą Damą to właśnie to powoduje, że zasługują na więcej uwagi. przecież nikt nie zapomina o pozostałych pasażerach. o załodze samolotu i rodzinach zamordowanych w Katyniu. a takimi wypowiedziami jak Twoja sama prowokujesz innych, sama nakręcasz to tzw. "show". poza tym to jest vitalia.pl serwis poświęcony odchudzaniu, a nie polityce
andziag21
13 kwietnia 2010, 16:51No inaczej tego bym nie ujęła :)
Yankee
13 kwietnia 2010, 16:49czasem brak mi slow kiedy slucham pi***olenia innych ludzi... ty wybitnie dzialasz mi na nerwy... az sie przykro czyta... jak widac nie zawsze tzw "madrosc zyciowa" wspolgra z wiekiem... przyjmij moje wyrazy wspolczucia
nenne29
13 kwietnia 2010, 16:33oddałaś to, co i ja czuję w związku z aktualnym tematem, obserwacje i wnioski poczyniłam niemal takie same, jak ty w sprawach, które opisałaś. Przeczytałam z ciekawością.
wloszka19
13 kwietnia 2010, 16:14przeczytałam wszystko i ze wszystkim zgadzam sie z Tobą w 100%...tez strasznie mnie smieszy nagłe poruszenie ludzi, ktorzy wczesniej tylko przeklinali prezydenta... nagle oni chcą mu stawiac pomnik. przykre ale prawdziwe
anulek13
13 kwietnia 2010, 15:34mądrze mapisane, zgadzam się z Tobą
gosiunia24
13 kwietnia 2010, 15:23Nie ma innej mozliwości, jak tylko zgodzic się z Panią:) bardzo dobrze napisane, z dystansem, którego wielu, w obliczu tej katastrofy zabrakło:)
Aaliyah1982
13 kwietnia 2010, 15:01Nie wiem czy jest ktoś kto tak trafnie i prawdziwie by "TO" wszystko podsumował. Zgadzam sie w 100%.Pozdrawiam.
karolincia91
13 kwietnia 2010, 14:49również nie za bardzo się zgadzam :/
fawnn
13 kwietnia 2010, 14:29ale na temat szczerze i w calej rozciaglosci popieram !!! Jasne ze przykro ze zgineli ludzie ;/ cholernie zal mi ich rodzin a szczegolnie dzieci - pewnie ale.. wlasnie ALE kidy gina tysiace podczas trzesien ziemi itd to czy w Polsce oglasza sie zalobe? Nie lubie pokazowek. Co za duzo to nie zdrowo. A ludzie to takie zwierzeta ktorych wada jest chora ciekawosc i dlatego polowa z nich wylegla na ulice :/ To jest dopiero chory objaw :/ Brawo Jolu za szczere slowa :) Moze mnie tu niektorzy zlinczuja ale ja uwazam ze: 1. bardzo duzy zbieg okolicznosci z tym wypadkiem ... 2. glupota tych co byli tam zbedni a sie pchali po znajomosci 3. mlode dziewczyny stewardessy i pewnie Boga winni piloci :/ 4 nie lubilam prezydenta bo nie dal sie lubic :/ i pierwsza moja mysl byla taka ze to on nie chcial sie spoznic na uroczystosc i UPARL sie zeby ladowac a pilot zapewne go posluchal :/ Co nie zmienia faktu ze zgineli jak napisalam w pamietniku ojcowie dziadkowie zony siostry matki itd. I to powinnismy oplakiwac za kazdym razem kiedy wydarza sie taka katastrofa a nie prezydenta czy jakiegos ministra bo nie w falszywej zalobie lezy patriotyzm.
agutka6
13 kwietnia 2010, 14:10w koncu ktos powiedzial otwarcie to co wielu mysli, a malo ma odwage sie do tegoo przyznac. Tylko Ci pogratulowac( przy okazji rowniez umiejtnosci swietnego pisania). Mi cala ta hypokryzja doslownie bokiem i gardlem wychodzi, przestalam nawet juz czytac i komentowac bo z wiatrakami i nagla wielka miloscia, szacunkiem i uwielbieniem do s.p. pana prezydenta walczyc nie mam juz ani sily,ani ochoty. A Twoja wypowiedz normalnie sobie wydrukuje i kazdemu pod nos podstawie , kto mi tylko bedzie z podobnymi tekstami wyskakiwal ;) Pozdrawiam!
mthatcher
13 kwietnia 2010, 13:16"samoloty pasażerskie takie dystanse przelatują w ponad 1,5 godz." - ten latał jak wojskowy, na ich wysokości przelotowej; "Pilot te cztery razy próbował lądować. Za wszelką cenę" - za mało czasu. Miał szansę na raz, najwyżej dwa razy - opinia znajomego pilota, który latał tym samolotem. A poza tym się zgadzam. Było to mój, nie tylko nasz prezydent. Takiego sobie wybrałam. Znałam jego drugą twarz i bolały mnie komentarze telewizyjne i prasowe. Jak widać wszystko można sprzedać w mediach w dowolny sposób. Może chociaż to zapamiętamy i nie będziemy ślepo wierzyli dziennikarzom i ich opiniom. A poza tym życie toczy się dalej. Przed nami tylko ceremonia pogrzebowa, potem huczne obchody pierwszej rocznicy tragedii smoleńskiej, a potem ......... zapomnienie w zwykłym ludzkim kieracie.
frodobeat
13 kwietnia 2010, 13:08dla mnie zginęli przede wszystkim Ludzie, nie prezydent, marszałkowie. posłowie, księża......
Iwona2303
13 kwietnia 2010, 13:06Mój wujek , który mieszka w Wa-wie, był na mszy w Katedrze, napykał z 500 fotek i mi i tym mówi - a ja na to - no i co z tego , po co ci te zdjęcia? Ja bym ich nie chciała robić, oglądać.........nie chciałbym , też żeby to się stało, bo szkoda mi Ich wszystkich głównie z tego powodu, że byli takimi samymi kruchymi( jak widać) ludźmi, jak my. Jest teraz taki "boom " na to wszystko co się dzieje. Ja rozumiem,ale trochę jest tego za dużo. Dla nas życie toczy się dalej, musimy pracować, bo przecież nie zamknie się zakładu z powodu żałoby, bo nas na to po prostu nie stać.
hemi7
13 kwietnia 2010, 13:03Mój rower jest stacjonarny....na razie jeżdżę w pokoju:) Ale "prawdziwy" rower może będę miała od teścia, gdyż ten zaniemógł na biodro...i powiedział, że mi swój rower odda. Może niebawem do Was dołączę. Pozdrawiam.
toperzyca
13 kwietnia 2010, 12:48wszystko prawda, ale ja nie nazywałabym hipokryzją i niewiadomo czym ukazania zmarłych tragicznie w dobrym świetle. Mamy tradycję i wychowanie, które "nakazuje" nam dobrze myśleć o zmarłych...bo oni już się nie mogą obronić. Piszę tak bo tej hipokryzji w sobie nie widzę...a wielu ofiar wcześniej bardzo nie lubiłam...i samej przed sobą mi głupio, że zawsze patrzyłam na nich jednostronnie...a to przecież zwykli ludzie, którzy zajmując się polityką ubabrali się w tym i nie potrafią walczyć z klasą...bo dziś tacy w polityce nie mieliby szans...wielu z nich pewnie nawet nie ma poglądów zbliżonych do głoszonych...ale taki zawód...ok, mogli w to nie brnąć...ale może chcieli po swojemu zrobić coś dobrego, nie możemy zakładać że zawsze i wszędzie liczy się prywata...przepraszam za taki długi komentarz...ale w obliczu takich wydarzeń włącza mi się naiwność i optymistyczny wizerunek ludzkości...Pozdrawiam serdecznie
hemi7
13 kwietnia 2010, 12:47Mimo, ze jestem apolityczna ...zgadzam się z tym co napisałaś. Oglądałam w TV całą drogę konduktu żałobnego, widziałam tych motocyklistów i rowerzystów ....i ten cały tłum stojący przy ulicach. I widziałam tez to, o czym pisałaś....że niektórzy to poszli....no własnie, po co tam poszli??? Kobieta stojąca na krawężniku uśmiecha się i macha do kamery. W innym miejscu facet gada przez komórkę i w pewnym momencie odwraca się i patrzy z uśmiechem prosto w oko kamery. Obok niego ludzie swobodnie rozmawiają i śmieją się radośnie. Kobieta od stóp do głów odziana w najbielszą biel...wychyla się na ulicę, tuz przed nadjeżdżający kondukt...po to by zrobić zdjęcie. Gdzieś na wysokości byłych Domów Towarowych ludzie zaczęli bić brawo ... nie bardzo wiem jak to rozumieć, ale wolę nie wnikać. Albo dwaj paparazzi, którzy biegli obok samochodu z trumna i usilnie robili zdjęcia. Poza tym uważam, że to nie jest szczere, że jeszcze dzień przed tragedią niektórzy, również dziennikarze....wieszali psy na Prezydencie...a potem w Tv leją krokodyle łzy i głoszą peany jaki to był wspaniały człowiek - tak jakby Jego wspaniałość objawiła się wszystkim z chwilą śmierci. Bo rozumiem, że ludzi poruszyła tragedia i jej ogrom... Wcześniej w mediach nabijali się z kanapek w plastikowej torebce zabranych do samolotu, z urody Pary Prezydenckiej, z przejęzyczeń Prezydenta....a teraz? tylko i wyłącznie obrazki czułego i kochającego się małżeństwa - nie wątpię w to, ze tacy byli ...ale dlaczego media nie pokazywały tego wcześniej? I te pytania o to, czy teraz Polska się zmieni? Jestem apolityczna ...i nie wierzę w to, ze ta tragedia coś zmieni w świecie naszej polityki. I jeszcze pewnie będą wielkie kłótnie, czy dla następnego prezydenta kupić lepszy samolot. A tak poza tym wszystkim, to jesteś bardzo mądrą kobietą - czasem Cię czytam. Pozdrawiam.
moniczka092
13 kwietnia 2010, 12:40Osobiście nie byłam zwolenniczką Pana Prezydenta, ale w ogóle się z Twoim tekstem nie zgadzam... Takie moje zdanie, każdy ma prawo inaczej myśleć. Na tym polega demokracja...
AnnaLidia
13 kwietnia 2010, 12:34Podpisuję się w 100% pod Twoimi obserwacjami. Twój wpis to synteza moich przemyśleń i rozmów z ostatnich dni. Obawiałam się wielu reakcji, które teraz wykwitają w mediach, np. kwestia nadania imienia LK Stadionowi Narodowemu lub mówienie o ofiarach wypadku, że "polegli" (hmm...na polu bitwy???). Dorzucam "pajacyk" z ostatniej chwili: rodzina życzy sobie, aby para prezydencka spoczęła na Wawelu! Sąsiadowaliby z gen. Sikorskim. GW podaje, że prezydent Krakowa nie wie jeszcze nic o tych planach.