Temat: Zmienne zależne i niezależne w pracy mgr

Wiem, wiem powinnam to wiedzieć, jednak NIE WIEM. Mam prośbę ogromną - czy pomogłybyście mi ustalić w mojej pracy zmienne zależne  i niezależne oraz wskaźniki ??

Starałam się sama to zrobić jednak nie wiem czy to dobrze...

Problem badawczy : Jakie czynniki wywołują agresję wśród młodzieży ?                                                                     

 Problemy szczegółowe :

1.      Czy badana młodzież posiada dużą wiedzę dotyczącą agresji ?

2.Jakie formy agresji występują najczęściej wśród młodych ludzi ?

3. Czy uczniowie uczęszczający do szkoły czują się w niej bezpiecznie?

4.Czy agresja występuje częściej u chłopców niż dziewcząt ?

5.W jaki sposób szkoła ma wpływ na powstawanie agresji wśród badanej populacji?

Zmienne zależne są to : zachowanie agresywne młodzieży, wiedza dotycząca zjawiska agresji, bezpieczeństwo uczniów w szkole ??

Zmienne niezależne : strach ??

Wskaźniki ; płeć, wiek, miejsce zamieszkania ??

Bardzo proszę o pomoc


zmienne zależne to zawsze te, które od czegoś zależą- czyli u Ciebie jest to agresja wśród młodzieży. Zmienne niezależne natomiast, to te które wpływają na zmienną zależną. Musisz zadać sobie pytanie, w jaki sposób chcesz to pomierzyć. Płeć łatwo, ale np pytanie 5? czy chodzi o rodzaj szkoły, czy o poczucie bezpieczeństwa/ wsparcie w szkole? Powinno to być bardziej szczegółowe moim zdaniem i wtedy ten przykłądowo rodzaj szkoły byłby też zmienną niezależną, bo wpłwywa (według postawionych hipotez) na agresję. 

a jeśli chodzi o wskaźniki - to są wyniki, ktore tak jakby opisują zmienną- na przykład: jak mierzysz poziom agresji jakims testem, to wynik testu jest wskaźnikiem dla zmiennej "agresja"

aha a  moje hipotezy brzmią następująco : 

Główną hipotezą w mojej pracy jest twierdzenie : Czynnikiem wywołującym agresję wśród młodych ludzi jest rodzina.          

Na podstawie niniejszej hipotezy wyróżniamy również hipotezy szczegółowe:

1.      Badana młodzież posiada niezbyt wysoką wiedzę na temat agresji.

2.      Najczęściej występującą formą agresji wśród uczniów jest agresja słowna, fizyczna oraz autoagresja.

3.      Uczniowie uczęszczający do niniejszej szkoły nie czują się w niej bezpiecznie.

4.      Wydaje mi się, że agresja jest częstszym przypadkiem wśród chłopców niż dziewcząt.

5.      Szkoła ma znaczny wpływ na powstawanie agresji uczniów poprzez wrogie stosunki ucznia z nauczycielem.

hm.. zgaduję, że pedagogika - nie wiem jak to u Was wygląda, pogadaj z promotorem jeśli jest jakiś do rzeczy, ale mi się rzuca w oczy że hipoteza główna nijak się ma do szczegółowych - rodzina, nie szkoła? a może zamiast wyodrębniać postawisz po prostu kilka równorzędnych hipotez? dowiedz się, co na to promotor najlepiej. Poza tym, 4 hipoteza - nie pisz, że Ci się wydaje, hipotezę musi być taka, żeby ją można było obalić lub potwierdzić, więc "Agresja występuje częściej u chłopców niż u dziewcząt" jest bardziej ok. Jeśli chodzi o 5 - też mi nie do końca leży, bo trudno będzie potwierdzić że to akurat dlatego... może sformułować ją bezpieczniej, typu "wrogie stosunki między uczniami i nauczycielami korelują z wysoką agresją u uczniów" - korelują, czyli współwystępują - dlatego, że nie jesteś w stanie stwierdzić, że akurat wrogość wpływa na agresję a nie agresja powoduje wrogość - ale jeśli chodzi o ten punkt to po prostu pogadaj z promotorem, bo być może nie musicie aż tak metodologicznie podchodzić do tematu. 

dobra dziękuję :)

proszę ;)

© Fitatu 2005-25. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Serwis stosuje zalecenia i normy Instytutu Żywności i Żywienia.