- Dołączył: 2006-03-18
- Miasto: Włoszczowa
- Liczba postów: 10057
6 grudnia 2010, 10:19
Kochani mam ogromną prośbę do was wszystkich. Mam na sobotę zrobić wywiad na socjologię czasu wolnego na temat:
Sposobu spędzania wolnego czasu po pracy, szkole i nie tylko przez moich znajomych. Czyli co lubicie najbardziej robić, gdy macie chwilkę dla siebie i nie musicie pracować lub wykonywać swoich obowiązków. Jakiś hobby, pasje lub inne ciekawe lub mniej ciekawe zajęcia
z góry ślicznie dziękuje
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:23
studia skończyłam 3 lata temu,ale mam pracę coś w ten deseń;)
- Dołączył: 2010-05-15
- Miasto: West Vlanderen
- Liczba postów: 3352
6 grudnia 2010, 10:23
Skoczyć na solarium, połazic po sklepach cos tam kupić. Do znajomych na herbatkę lub browarka. W domu? Hmmm gotuję obiad i dbam o swoje pazurki:) Cisne czasem jakieś filmy żadziej oglądam tv no i dużo czasu spędzam przed kompem.
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:23
Pedagogika czasu wolnego młodzieży
Czas wolny to pojęcie, które
znane już było ludziom pierwotnym. Wypoczynek po pracy – podstawowy element
wolnego czasu – był zjawiskiem znanym ludzkości od zarania dziejów.
Zgodnie z definicją francuskiego socjologa J.Dumazediera czas wolny to
„wszelkie zajęcia, jakim może oddawać się jednostka z własnej ochoty, bądź dla
rozrywki, bądź dla rozwijania swych wiadomości lub dla bezinteresownego
kształcenia się, dobrowolnego udziału w życiu społecznym, poza obowiązkami zawodowymi,
rodzinnymi i społecznymi. Za czas wolny ucznia (młodzieży) należy uważać taki
czas, który pozostaje mu po wypełnieniu szkolnych i domowych obowiązków, w
którym może on wykonywać czynności według swego upodobania, zgodnie ze swoimi
potrzebami psychospołecznymi. Czas wolny racjonalnie przeznacza się na
odpoczynek, który sprawia przyjemność, działalność społeczną o charakterze
dobrowolnym i bezinteresownym, rozwój zainteresowań i uzdolnień przez
zdobywanie wiedzy i amatorską działalność artystyczną, naukową czy sportową.
Wolny czas w życiu człowieka to szereg różnorodnych, wzajemnie przenikających
się funkcji. Jego brak ma silny i ujemny wpływ na zdrowie, stosunek do ludzi i
osiągnięcia osobiste. Wolny czas mądrze wypełniony odpowiednimi
zajęciami ma zasadnicze i pozytywne znaczenie dla rozwoju
osobowości jednostki. Jedną z podstawowych funkcji czasu wolnego jest
regeneracja sił fizycznych i psychicznych ucznia. Drugą funkcja czasu wolnego
jest rozrywka. Celem rozrywki jest dostarczenie różnorodnych wrażeń, radości i
zadowolenia. Funkcja rozrywki polega na kompensowaniu monotonii dnia,
obowiązków rodzinnych i szkolnych, nudy, powtarzających się codziennie
czynności. Ważną funkcją czasu wolnego jest także rozwijanie zainteresowań.
Czas wolny można ująć w różnych aspektach:
socjologicznym, psychologicznym i pedagogicznym. W aspekcie socjologicznym
zwraca się uwagę na spędzanie czasu wolnego w zespole rówieśników, które
prowadzi do bardziej wydajnego i wytrwałego działania, niż działanie
indywidualne. W aspekcie psychologicznym w młodym człowieku widzi się
poszukiwacza nowych wrażeń, odkrywce nowych obszarów, który rozbudza i rozwija
swoje zainteresowania i uzdolnienia. Funkcja społeczna wolnego czasu polega na
aktywizowaniu jednostki, którego celem jest włączenie jej do życia w
społeczeństwie, aby w rezultacie wykształcić w niej umiejętność świadomego w
nim
uczestnictwa, wyboru partnerów, podporządkowania się przepisom i obyczajom.
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:23
Młodzież stanowi przynajmniej w społeczeństwach rozwiniętych kategorię osób znajdujących
się w okresie przejściowym od dzieciństwa do dorosłości, osób nie wymagających
już bezpośredniej opieki ze strony dorosłych, a nie ponoszących jeszcze pełnej
odpowiedzialności za własną rodzinę czy za określony odcinek pracy zawodowej.
Młodzież- to równocześnie kategoria ludzi znajdujących się w okresie
intensywnego rozwoju fizycznego, intelektualnego, emocjonalnego. Postawy
kształtowane w tym okresie mają dużą szansę przetrwania w wieku dorosłym.
Według opinii młodych respondentów 40% młodzieży dysponuje w dniu powszednim od
1 do 3 godzin czasu wolnego, 33% - od 3 do 5 godzin, 4,5% młodzieży twierdzi
zaś, że nie ma w ogóle czasu dla siebie. Nieco większą ilością czasu –3-8
godzin w dniu powszednim – dysponuje tzw. młodzież szczególnie uzdolniona. W
ilości czasu wolnego, jaką młodzież dysponuje, zachodzą jeszcze duże
dysproporcje. Najmniej ma go młodzież dojeżdżająca do szkoły oraz młode
pracujące matki. Najwięcej- uczniowie zasadniczych szkół zawodowych oraz
młodzież pracująca, a nie dokształcająca się.
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:24
Podstawowe czynniki warunkujące ilość czasu wolnego i sposób jego spędzania to:
- wiek i status młodzieży (ucząca się czy pracująca)
- rodzaj szkoły
- ilość czasu wolnego posiadanego przez ucznia i możliwość
jego właściwego twórczego spożytkowania
- prawidłowa organizacja zajęć ucznia w szkole i w domu, a
przede wszystkim właściwie skonstruowany tygodniowy
harmonogram zajęć obowiązkowych na rzecz szkoły, domu i
czynności w czasie wolnym
- istniejąca moda, która jest chętnie przejmowana i
naśladowana przez ludzi młodych
- warunki materialne rodziców (opiekunów), zwłaszcza posiadane dochody
budżetowe warunki mieszkaniowe i stan zamożności
- posiadanie przez dom rodzinny środków masowego przekazu
- wykształcenie i kultura życia codziennego rodziców, a w
szczególności ich zawód, hobby oraz warunki kulturalne
rodziny
- stosowne formy i sposoby spędzania czasu wolnego przez
rodziców, starsze rodzeństwo i inne osoby dorosłe w dni
powszednie i świąteczne
- wytworzone u dzieci i dorosłych tradycje oraz nawyki w
zakresie kulturalnego aktywnego wypoczynku
- środowisko lokalne (małe, średnie czy duże miasto), ośrodki
rekreacyjne znajdujące się w tym środowisku, jak: boiska
szkolne i sportowe, baseny, lodowiska, ośrodki
wypoczynkowe itp.
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:24
W systemie wartości młodzieży na czoło wybija się uzyskanie wyższego od
posiadanego obecnie wykształcenia, na drugim miejscu odwzajemniona miłość i
szczęśliwe życie rodzinne; na trzecim wykonywanie interesującej pracy. Istotne
miejsce zajmuje także pragnienie podróżowania, zwiedzania świata.W aspiracjach
z zakresu czasu wolnego dominuje przede wszystkim pragnienie posiadania dużej
ilości czasu wolnego. Turystyka zarówno w marzeniach, jak i w preferowanych
wzorach spędzania czasu wolnego cieszy się największym uznaniem młodzieży.
Sposoby spędzania wolnego czasu podzielić można na sześć podstawowych
kategorii:
1.Związane z przyjętymi na siebie obowiązkami:
- dokształcania
- pomocy rodzinie
- działalności organizacyjno- społecznej
- religijnymi
2. Związane z aktywnością podmiotu w dziedzinie:
- artystycznej
- technicznej
- sportu i rekreacji fizycznej
- turystyki
3. Związane z uczestnictwem w kulturze:
- w formie odbioru środków masowego przekazu (TV, radio,
prasa, książki, kino, teatr)
4. Związane z uczestnictwem w życiu społecznym:
- przebywanie z sympatią
- spacery z kolegami
- uczęszczanie do kawiarni, dyskotek, klubów, spotkania
towarzyskie itp.
- oglądanie imprez sportowych
5. Związane z realizacją indywidualnych zamiłowań:
- różnego rodzaju hobby, uprawianie działki itp.
- bierny wypoczynek
6.Zachowania o charakterze patologii społecznej:
- nałogowe picie alkoholu
- narkomania
- nadużycia seksualne
- przestępczość
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:24
• CZAS WOLNY MŁODZIEŻY MIEJSKIEJ:
Wśród młodzieży miejskiej dominują zachowania związane z uczestnictwem w
kulturze w formie odbioru programów środków masowego przekazu.
Najpowszechniejszym zachowaniem zarówno w dni powszednie, jak i w niedzielę –
jest oglądanie telewizji. Ok. 90% ogółu młodzieży ogląda programy kilka razy w
tygodniu lub codziennie. Tylko 3% stwierdziło, że w zasadzie nie ogląda TV.
Młodzież ogląda przede wszystkim programy z bloku rozrywkowego, czyli
wszelkiego rodzaju teleturnieje, talk show-y i oczywiście filmy. Równie
popularne jak oglądanie TV jest słuchanie muzyki. Ok. 91% młodzieży słucha
radia codziennie lub prawie codziennie. Podobnie jak oglądanie TV słuchanie
radia stało się codziennym nawykiem, z tym, że wymaga ono mniejszego
zaangażowania i uwagi, wskutek czego odbywa się to niejednokrotnie w toku
wykonywania innych czynności. Na trzecim miejscu wymienić trzeba czytelnictwo
prasy i książek. Prasę codzienną czyta, przynajmniej kilka razy w tygodniu, 86%
młodzieży, a 74% czyta ja codziennie. Jednakże 35% badanych nie czytywała
książek w ogóle bądź też czytała je przypadkowo, co jest objawem niepokojącym.
Młodzież z dużych miast czyta więcej niż młodzież z małych miasteczek. Nieco
częściej czytają dziewczęta niż chłopcy.
Czytanie książek najpowszechniej występuje w kategorii młodzieży uczącej się
(72%), następnie wśród młodzieży pracującej i uczącej się (58%).Kolejnym
popularnym zachowaniem jest uczęszczanie do kina. Ok. 67% badanych robi to
przynajmniej 2-3 razy w miesiącu. Najliczniejszą kategorię kinomanów stanowi
młodzież w wieku 17-19 lat (74%) oraz 15-16 lat (67%). Młodzież ogląda przede
wszystkim filmy z tzw. Repertuaru lekkiego – komedie, filmy przygodowe – ok.29%
młodzieży oglądało wyłącznie ten rodzaj filmów. Przynajmniej co drugi spośród
badanych spędza czas wolny z sympatią. Ok. 39% badanych stwierdziło, że zwykle spędza
czas wolny z rodziną .Wiele zachowań młodzieży w czasie wolnym realizowane jest
w grupie, zwłaszcza w nieformalnej grupie rówieśniczej, oraz że łączą się na
zasadzie akceptowania danego systemu wartości manifestującego się wyraźnie
właśnie w zachowaniach w czasie wolnym. W tym sensie można mówić o wzorach
zachowań grupowych, spośród których da się
wyodrębnić następujące wzory:
- intelektualny (zespoły zainteresowań, dokształcania,
dyskusji)
- społeczny (organizacje społeczne, akcje społeczne, pomoc
innym ludziom)
- artystyczny (amatorska twórczość artystyczna)
- techniczny (zajęcia techniczne)
- sportowy
- turystyczny
- uczestnictwa w kulturze
- ludyczno - towarzyski
- patologiczny
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:24
Dominującym grupowym wzorem zachowań młodzieży miejskiej jest wzór
ludyczno-towarzyski. Jego realizacja polega na uczestniczeniu w prywatkach,
różnego typu imprezach, przebywaniu w kawiarniach, dyskotekach, klubach,
wspólnym spędzaniu czasu z nieformalną grupą koleżanek i kolegów. Procent
młodzieży realizującej ten wzór jest największy. Wzór intelektualny występował
powszechniej w dużych ośrodkach miejskich dysponujących ośrodkami akademickimi,
rzadziej w małych miastach. Ze zrozumiałych względów realizuje go przede
wszystkim młodzież ucząca się. Ogółem 52% badanych przyznaje się do spędzania
wolnego czasu zgodnie z tym wzorem. Wzór społeczny znajduje się na ostatnim
poza zachowaniem patologicznym miejscu. Tylko 29% młodzieży przyznaje się do
jego realizacji. Jest to przede wszystkim młodzież szkolna. Najpowszechniejsze
są udziały w akcjach społecznych oraz niesienie pomocy innym ludziom. Wzór
artystyczny realizowany bywa raczej w miastach
średnich niż dużych i raczej przez młodzież poniżej 20 roku życia. Najwięcej
młodzieży zajmuje się twórczością plastyczną, a więc malarstwem, grafiką,
fotografiką i filmem, rzemiosłem artystycznym oraz twórczością muzyczną, przede
wszystkim grą na jakimś instrumencie, śpiewem i tańcem. Artystyczni twórczy
wzór zachowań młodzieży oddziałuje niewątpliwie korzystnie na kształtowanie
osobowości. Wzór sportowy jest jednym z najsłabiej realizowanych, choć
najbardziej akceptowanych wzorów zachowań młodzieży w czasie wolnym. Aktywność
sportowa wyraźnie maleje z wiekiem respondentów. Sport uprawia przede wszystkim
młodzież ucząca się. Działalność sportowa podejmowana jest
przez młodzież raczej sporadycznie, a ogólny wymiar czasu Przeznaczonego na
ćwiczenia fizyczne kształtuje się znacznie poniżej tzw. Normy higienicznej,
która zakłada, że dla zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju młodego
organizmu niezbędna jest dawka ruchu od 2 do 3 godzin dziennie. Tymczasem
codziennie uprawia sport zaledwie 4% młodzieży. Większość uprawia sport raz lub
dwa razy w tygodniu (ok. 50%) i przeznacza na ten cel w sumie nie więcej niż 3
do 4 godzin tygodniowo. Wzór turystyczny zyskał najwyższą akceptację (82%).
Jego realizacja przedstawia się jednak nie najlepiej, albowiem tylko 1,4%
młodzieży wymieniło turystykę jako zachowania mające miejsce w dniu powszednim,
a 14% w niedzielę. W skali całego roku turystykę mniej lub bardziej często
uprawiało 53% badanych. Stosunkowo najczęściej turystykę uprawiają studenci.
Częściej też uprawiają ją uczniowie niż młodzież pracująca. Walory wychowawcze
turystyki są oczywiste: umożliwia ona poznawanie przyrody, kultury oraz
społeczności terenów odwiedzanych, odgrywa istotną rolę w wychowaniu
emocjonalnym, sprzyja też wyrabianiu wielu konkretnych umiejętności.
- Dołączył: 2006-11-14
- Miasto: Leszno
- Liczba postów: 11573
6 grudnia 2010, 10:25
• CZAS WOLNY MŁODZIEŻY WIEJSKIEJ:
Różnie kształtują się dążenia i cele młodzieży wiejskiej w zależności od
potrzeb, możliwości, wielu uwarunkowań środowiskowych czy oceny aktualnej
sytuacji. Coraz wyraźniej dokonują się przemiany w sferze zachowań, które
najczęściej określa się mianem stylu życia Utrwalają się tendencje do wyrwania
się z obowiązujących w tradycji życia wiejskiego wzorów ciągłej harówki,
nieprzerwanej roboty. Kształtuje się nastawienie na bardziej konsumpcyjny tryb
życia, nie tylko w potocznym tego słowa znaczeniu, ale i w znaczeniu pozytywny,
polegającym także na dążeniu do uzyskania głębszych wartości, na uczestnictwie
w szeroko pojętych dobrach kultury całego narodu. Podejmując rozważania nad
czasem wolnym młodzieży wiejskiej należy uświadomić sobie, iż jest on funkcją
swoistej organizacji życia. Jako kategoria nie był on znany w dawnej kulturze
chłopskiej. Istniał czas, który nie był czasem pracy, był jednak włączony do
innych sfer życia i funkcjonował wraz z organizacją pracy, wyznaczoną warunkami
przyrodniczymi oraz rodzinno-sąsiedzkimi stosunkami, życiem religijnym i jego
instytucjami (obrzędy Bożego Narodzenia, Wielkanocne, odpusty, pielgrzymki
itp.), zwyczajami i obyczajowością.
Trudno byłoby zgodzić się z tym stanem w czasach dzisiejszych. Wszelkie formy
życia wiejskiego ulegają gwałtownym przeobrażeniom.
Dominujące cechy wzorów zachowań młodzieży w czasie
wolnym to:
- wzory zasadniczo zdeterminowane przez miejski
styl życia
- wzory będące wyrazem dążeń i aspiracji
indywidualnych
- nastawienie na poszukiwanie atrakcji i rozrywki
- wzory, w których jedne zachowania uzależnione są
od innych
- wzory polegające na uczestnictwie grupowym
Wyróżniamy sześć podstawowych wzorów zachowań
młodzieży wiejskiej:
1. Typ odbiorcy środków masowego przekazu; jest to
wzór zachowań polegający na:
- lekturze książek i prasy
- słuchaniu radia
- uczęszczaniu do kina
- oglądaniu telewizji
2. Typ zorientowany na współżycie w grupie,
preferujący udział w życiu grupowym, który sprzyja takim
zachowaniom jak:
- rozmowy towarzyskie, pogawędki
- dowolne, spontaniczne przebywanie razem
3. Typ poszukujący rozrywki w zabawie tanecznej, dyskotece
itp.
4. Typ przejawiający aktywność twórczo ekspresyjną, a
więc zachowania związane z:
- uczestnictwem w zespołach teatralnych, wokalno
muzycznych itp.
- zainteresowaniami własnymi, hobby
- udziałem w zorganizowanych grupach
dyskusyjnych
5. Typ sportowca, rozumiany szeroko jako wzór zachowań
związanych ze stałym uprawianiem sportu, wymagającym
treningów i najczęściej zorganizowanym, ale także zachowań
o charakterze zabawowo rekreacyjnym
6. Typ zorientowany na konsumpcję kulturalną, z
wyłączeniem zachowań związanych z odbiorem środków
masowego przekazu, a więc przede wszystkim na:
-uczęszczanie do teatru
udział w imprezach o charakterze widowiskowym
Najwięcej młodzieży można zakwalifikować jako typ odbiorcy środków masowego
przekazu i typ zorientowany na współżycie w grupie. Najmniej zaś jako typ
zorientowany na konsumpcję związaną z uczęszczaniem do teatrów, na koncerty,
oglądaniem zespołów estradowych itp.