Życie 'w Internecie'

Ponad połowa użytkowników smartfonów przyznaje, że używa telefonu do wyszukiwania informacji o zdrowiu. Internet staje się podstawowym miejscem do edukacji zdrowotnej, chociaż kwestią sporną jest czy taką funkcję pełnić powinien. Odpowiedni sposób poszukiwań w sieci, bez kierowania się uprzedzeniami i emocjami jest więc w tym wypadku kluczowy.

Masa ciała blogera ma znaczenie?

W blogowym świecie szukamy wszystkiego - pomysłów na obiad, metod na szybkie schudnięcie, na pozbycie się dolegliwości. Naukowcy z Cornell University postanowili sprawdzić, jak na nasze postrzeganie tych rad wpływa masa ciała blogera lub blogerki. Okazało się, że w przypadku, kiedy bloger/ka ma nadwagę, czytelnicy bardziej sceptycznie podchodzą do podawanych informacji.

Przebieg badania

230 osób przydzielono losowo do jednej z dwóch grup. Każdej z nich pokazano zdjęcia dziesięciu potraw ze zdjęciem rzekomej autorki bloga. W rzeczywistości była to ta sama osoba: przed i po odchudzaniu. Użytkownicy mieli ocenić w skali od 1 do 10, jak zdrowy jest każdy z posiłków. Wyniki były jednoznaczne - potrawy ze zdjęciem blogerki sprzed odchudzania były oceniane jako mniej zdrowe i bardziej kaloryczne. W drugiej części badania poproszono o taką samą ocenę, jednak tym razem ujawniono kaloryczność i zawartość tłuszczu każdej potrawy. Nie zmieniło to wyników. Kolejnym krokiem naukowców było podwojenie kaloryczności i zawartości tłuszczu potraw przy zdjęciu szczuplejszej kobiety. Okazało się, że miało to podobny wpływ jak przedstawienie tych samych potraw o prawdziwej kaloryczności ze zdjęciem blogerki z nadwagą.

Uprzedzenia a wybór wartościowych informacji

Naukowcy przestrzegają, że kierowanie się uprzedzeniami w poszukiwaniach informacji w Internecie może prowadzić do złych wyborów. Sugerowanie, że osoba z nadwagą musi odżywiać się gorzej jest niesprawiedliwe i często po prostu nieprawdziwe. Warto więc lepiej zastanowić się nad wyborem tej najbardziej wartościowej porady.

A jak to jest naprawdę?

Nawet, jeśli zarzekasz się, że wyniki badań ciebie nie dotyczą, fakty pokazują coś innego. Spójrzmy na wyniki Blogu Roku, w kategorii kulinarne. W pierwszej trójce: młoda, szczupła dziewczyna, dbające o formę, młode mamy i zadbana starsza Pani.

Psycholog Patrycja Kawka w artykule na temat stygmatyzacji wyjaśnia, że osoby otyłe są postrzegane, jako winne temu, jak wyglądają.

Wiedza i kwalifikacje osoby otyłej są oceniane po prostu gorzej. Tak właśnie działa stygmatyzacja - wyjaśnia Kawka

Zdjęcie pochodzi z: PersonalCreations.com / Foter / CC BY

Źródło badania: Prejudice and the Plate: Effects of Weight Bias in Nutrition Judgments