11 czerwca 2011, 13:18
dds
Edytowany przez reikuc 15 czerwca 2011, 23:38
- Dołączył: 2009-11-23
- Miasto: Didim D
- Liczba postów: 366
11 czerwca 2011, 14:28
Struktury społeczne
Bardzo znany polski socjolog, polsko-amerykański socjolog Florian
Znaniecki przedstawił taką definicję społeczeństwa jako zbiorowości:
Społeczeństwo jest kompleksem grup współistniejących i krzyżujących
się, podporządkowanych jednej grupie dominującej (którą może być naród,
państwo, organizacja religijna). Jest wielką zbiorowością terytorialną,
stanowiącą układ zamknięty, posiadającą własne, charakterystyczne cechy
odrębności. Każde społeczeństwo jest wewnętrznie zróżnicowane pod
względem ekonomicznym, politycznym, kulturowym, demokratycznym,
zawodowym i in. Zatem każde społeczeństwo stanowi specyficzną strukturę
społeczną.
Struktura społeczna - inny z naszych znanych socjologów polskich Jan
Szczepański definiuje strukturę społeczną w sposób następujący:
Struktura społeczna oznacza sposób ułożenia i przyporządkowania sobie
członków, instytucji, grup, i podgrup składających się na grupy oraz
innych elementów tej grupy takich jak: elementy materialne, symbole i
wartości, wzory zachowań i stosunków, pozycje społeczne zajmowane przez
członków.
Inaczej mówiąc, prościej struktura społeczna oznacza układ (może
być hierarchiczny, może być poziomy lub inny) różnych grup społecznych
oraz instytucji społecznych ról i pozycji społecznych oraz układ
związków między nimi. Tworzą one system jednostronnych lub wzajemnych
nierówności społecznych wynikających z różnicy miejsca w podziale pracy,
funkcji i władzy oraz ze sprzeczności interesów.
1. Struktura społeczna postrzegana przez grupy społeczne oraz
jednostki, które w niej uczestniczą przybiera różne aspekty. Struktura
społeczna przede wszystkim jest składnikiem społecznej specyfiki
sytuacji, który determinuje stosunki międzyludzkie. Czyli zręcznością
struktury społecznej od tego, kto w jakim miejscu się znajduje, to
decyduje o stosunkach międzyludzkich grupy czy jednostki czy grup
jednostek.
2. Pojmowanie struktury społecznej przez pewne klasy i środowiska
pozwala dostrzegać zainteresowanie ludzi tych środowisk klas poprzez
środowiskowe obrazy stosunków międzyludzkich, co ciekawe, do ich
problemów. Poprzez obserwacje stosunków międzyludzkich w poszczególnych
układach możemy dotrzeć do problemów jakie istnieją w danej grupie.
Struktury społeczne istniejące w społeczeństwie wpływają bezpośrednio na
występujące w samym społeczeństwie ideologie i programy społeczne. Idee
występujące w danym społeczeństwie, ich aprobata lub dezaprobata może
być wyjaśniona właśnie poprzez analizę struktury społecznej. To, jaka
jest struktura społeczna wpływa na to czy w danym interesie w
rozprzestrzenianiu czy jest aprobata dla niej czy jest dezaprobata na
jakie procesy zachodzą w tej grupie.
Inny polski znany socjolog Stanisław Kossowski określił 3
wymiary podziału społeczeństwa:
1. Wymiar dychotomiczny – dychotomia to jest „albo – albo”, czyli
podział dwudzielny np. biedni i bogaci, wyzyskiwani i wyzyskujący,
rządzeni i rządzący
2. Gradacji prostej – to kryterium ilościowe, obiektywne,
ustosunkowania społecznego i podziału na grupy np. wykształcenie
określone liczbą ukończonych klas, albo dochód miesięczny
3. Gradacji syntetycznej – uwzględnia ilościowe mierniki podziału
społecznego, które uwzględniają takie wartości jak: pochodzenie,
przywileje, styl życia i przyjmowaną modę.
W ramach struktur społecznych istnieją zbiory społeczne i zbiorowości
społeczne. Podstawą istnienia społeczeństwa oraz wszelkich grup
społecznych jest człowiek. Między poszczególnymi członkami tych zbiorów
czy między ludźmi mogą, ale nie muszą zachodzić różne oddziaływania, ze
względu na przynależność do tych zbiorów lub zbiorowości. I ogólnie
wszystkie zbiory ludzkie dzielą się na:
1. Zbiory proste społeczne – to zbiory ludzi wydzielone w sensie
dystrybutywnym, w praktyce życia społecznego ze względu na jakąś wspólną
cechę lub cechy. Cechami tymi mogą być: miejsce zamieszkania, wiek,
płeć, zawód, wykształcenie lub cechy osobowości.
Biorąc pod uwagę powyższe cechy proste zbiory, dzielą się na zbiorowiska
społeczne.
2. Zbiorowości społeczne
· Ze względu na miejsce zamieszkania dzielą się na kategorie
społeczno-demograficzne i społeczno-zawodowe zwane też społecznymi
kategoriami społecznymi członkostwa.
· Kategorie społeczno-demograficzne stanowi wiek, płeć i stan
cywilny
· Kategorie społeczno-zawodowe wyznaczają zawód, wykształcenie,
wysokość dochodu.
· A cechy osobowości ludzkiej i właściwości charakteru tworzą
indywidualne typy psychospołeczne np. ludzie odważni, tchórzliwi,
ambitni, nieambitni.
Czym jest natomiast zbiorowisko społeczne? Czym się różni zbiorowisko
społeczne od zbioru?
Zbiorowisko społeczne – to zbiór ludzi przebywających mniej lub więcej,
ale w pewnych określonych miejscach np. sanatorium, pomieszczenie, w
takim skupieniu, że praktycznie możliwa jest ich styczność bezpośrednia
ze sobą. Czyli zbiorowisko stanowią ludzie, którzy w jakiś sposób ze
sobą się stykają, czyli mogą zachodzić między nimi jakieś relacje i to
wtedy jest zbiorowość.
Zbiór prosty – to np. zbiór ludzi mieszkających w danym osiedlu, zbiór
ludzi mieszkających w danym mieście, zbiór ludzi mających ten sam zawód,
zbiór ludzi w tym samym wieku. Przydzieleni są do zbioru ze względów
administracyjnych.
Zbiorowości społeczne – są to wszelkie zbiory ludzi, w których pomiędzy
poszczególnymi członkami zachodzą jakieś więzi społeczne, wzajemne
oddziaływania, chociażby przez krótki okres, tworzące z nich względnie
wydzieloną całość. Podstawą istnienia zbiorowości społecznych z reguły
są grupy społeczne. Duże zbiorowości społeczne są wewnętrznie
zróżnicowane pod względem ekonomicznym, etnicznym, kulturowym. I to
zróżnicowanie stanowi bardzo często kryterium ich podziału. Przykładowo
ze zbiorowościami społecznymi wydzielonymi ze względu na wspólną kulturę
są grupy etniczne, plemienne i narody. Ze zbiorowościami społecznymi
opartymi na podobieństwie zachowań są tłum, publiczność, zbiegowisko.
Osobnymi przykładami zbiorowości społecznych są małe grupy społeczne, a
wśród nich rodzina, grupy sąsiedzkie, kliki, gangi przestępcze, grupy
towarzyskie.
1. Zbiegowisko – jest to przelotne skupienie, od kilku do
kilkudziesięciu osób, zainteresowanych jednym zdarzeniem. Coś się
zdarzyło, zebrała się grupa ludzi, łączy ich zainteresowanie, tym co się
właśnie zdarzyło, albo co się może zdarzyć np. zbiorowisko gromadzi się
wokół wypadku na ulicy lub czegoś innego co przyciąga uwagę
przechodniów. Przyczyna zbiegowiska jest nagła i występuje silnie
działająca podnieta, jest to też ciekawość, a ciekawość jest podstawą
tworzenia więzi społecznych, ciekawość łączy wszystkich ludzi. Wymienić
tu należy również wymianę spostrzeżeń, wymiany informacji na temat co
się zdarzyło i wiążą ludzi również w zbiegowisku podobne reakcje
emocjonalne na to co się zdarzyło. Np. albo lęk albo zainteresowanie
albo ogólna radość jeśli jest to wydarzenie radosne. W zbiegowisku
występuje skłonność do podobnego działania, do udzielania pomocy, do
porad. Uczestnicy zbiegowiska występują tak, jakby mieli prawo do
stwierdzenia co się stało, prawo do wyjaśnień, niechętnie słuchają
nakazów wzywających do rozejścia się. Właśnie z tych powodów w
zbiegowisku mogą wystąpić podstawy i skłonności do wspólnego działania,
do podejmowania wspólnych czynności, albo do zamienienia się w tłum.
Czyli zbiegowisko może zamienić się w tłum.
2. Tłum – jest przelotnym zgromadzeniem większej liczby osób, co
najmniej kilkaset na przestrzeni dotykającej bezpośredni kontakt
reagujących spontanicznie na te same podniety, w podobny lub identyczny
sposób. W tłumie występują więzi społeczne powstające na podstawie
styczności przestrzennej (ludzie ze sobą się stykają bliżej lub dalej
stąd są ze sobą w kontakcie), te więzi powstają też na bazie silnej
łączności psychicznej czyli wspólnych emocji przeżywanych z racji tego
samego wydarzenia. Z powodu tych wspólnych emocji jednostki identyfikują
się z tą zbiorowością, z którą są czyli z tłumem. Tłum nie posiada
żadnych norm organizacyjnych, norm moralnych. Nie ma żadnej organizacji
formalnej ani żadnej formalnej kontroli społecznej. Czynnikiem
kształtującym tłum są różne bardzo silne bodźce emocjonalne jak: gniew,
krzywda, zemsta, pęd do zdobyczy, które stopniowo w miarę ich wzrostu,
prowadzą do nie przewidywanych zachowań. Czynnikami powodującymi
aktywność tłumu są: zarażanie się - zjawisko osmozy psychologicznej
polega ona na wchłanianiu emocji innych ludzi, emocji ludzi, którzy są
wokół nas, silne emocje przenikają wtedy do nas, jest to zarażanie się
emocjami innych ludzi – stąd w tłumie tak szybko ludzie nie wiadomo
dlaczego przejmują emocje innych ludzi i zachowują się tak jak inni, a
potem nie wiedzą dlaczego to zrobili. Czyli czynniki powodujące
aktywność tłumu to zarażanie się emocjami, naśladownictwo lub sugestie.
Tłum daje jednostkom poczucie siły i odwagi, pomniejsza
odpowiedzialność, która zostaje podzielona na innych uczestników. W
tłumie ludzie przestają się bać prawa i kary. Najbardziej
charakterystyczną cechą tłumu jest fascynacja i naśladownictwo. Polega
to na tym, że im więcej ludzi postępuje w ten sam sposób, tym trudniej
pozostałym ludziom zachowywać się inaczej czyli zdobyć się na opór lub
na bierność. Zachowanie się tłumu są związane też z przywódcą, czy jest
przywódca w tłumie czy nie ma. Udział przywódcy w tłumie, umiejętna jego
sugestia i oddziaływanie na tłum, powoduje, że tłum działa szybciej,
wyraźniej, bardziej agresywnie i zgodnie z wolą przywódcy. W tłumie
bardzo często bez naszego udziału następuje zjawisko
dezindywidualizacji. (przestajemy być sobą, stajemy się tacy sami jak
tłum, jak większość). Jest to zjawisko groźne, każdego z nas może
spotkać. Jednostka wsiąknięta w taką zbiorowość przestaje być sobą.
Jakie są rodzaje tłumu?
Są cztery podstawowe rodzaje tłumu:
1. Tłum agresywny
2. Tłum uciekający ogarnięty paniką – np.w Pampelunie przed
goniącym bykiem, pożar hali widowiskowej w Gdańsku
3. Tłum atakujący, rabujący, grabiący – ostatnio w USA
4. Tłum demonstrujący- demonstracje górników, rolników,
pielęgniarek
3. Publiczność – jest pewną społeczną całością, nieograniczoną w swoim
składzie, która przez swój stosunek do jakiejś wartości, zjawiska lub
ośrodka zainteresowania przez pewien czas powiązana jest więziami
psychicznymi i emocjonalnymi. Np. publiczność zebrana – jest to
publiczność intencjonalna związana ze skupieniem pewnej liczby osób
zainteresowanych tym samym przedmiotem, żywiące podobne oczekiwania i
przeżycia. Cechą tej publiczności jest gotowość do reagowania w podobny
sposób, np. oklaski, gwizdy, na te same zdarzenia oraz gotowość do
podobnego zachowania się np. publiczność sportowa – na stadionie pod
wpływem radości lub gniewu wynikającego z widowiska sportowego może
przerodzić się w tłum demonstrujący lub atakujący, agresywny, a również
uciekający w przypadku przegranej. Wy na sali stanowicie publiczność
zebraną - audytoryjną, szukającą informacji, zbierającą się na
wykładach, mogą to być odczyty czy pokazy. W tej chwili stanowicie też
grupę publiczną zabraną. Drugim rodzajem publiczności jest publiczność
nie zebrana, rozproszona. W publiczności tej nie ma takich zjawisk,
jakie występują w publiczności zebranej kiedy są emocje, przechodzące,
wspólne zaraźliwe. Brak tu bezpośredniej styczności przestrzennej
.łączności psychicznej, emocjonalnej i innej. Jest to zbiorowość
ludzi, których łączy tylko wspólne zainteresowanie np. publiczność
telewizyjna, łączy ich wspólne zainteresowanie tymi samymi problemami,
radiowa, prasowa czyli czytelnicy tych samych gazet.
4. Grupa społeczna – grupą społeczną jest wszelki zbiór ludzi
podejmujących co najmniej (w zależności od autorów) min. 2-3 osoby i
wykazujących w swoim współżyciu i postępowaniu i zachowaniu jakąś
organizację społeczną.