Chleb żytni - sprzymierzeniec odchudzania
2 lutego 2010, Komentarzy: 119



Justyna Piechocka
Zastanawiam się jaki chleb należy wybierać podczas stosowania diety odchudzającej. Odnalazłam informację, że warto wprowadzić do menu chleb razowy żytni. Rozumiem, że pieczywo z pełnego przemiału jest korzystniejsze podczas redukcji masy ciała ze względu na wysoką podaż błonnika pokarmowego. Nie znalazłam jednak informacji jaki jest wpływ żyta na proces redukcji masy ciała oraz stan organizmu?
Niedoceniane zboże
Kiedy wybieramy się do piekarni po świeże pieczywo często szukamy jasnego, pulchnego, lekko zarumienionego bochenka. Nie zwracamy uwagi na ciemne i ciężkie wypieki z mąki żytniej. Niestety - mało kto wie, że chleb żytni może pomóc nam w utrzymaniu szczupłej sylwetki i zdrowia.
Pomimo że Polska jest jednym z największych producentów żyta, nie do końca potrafimy docenić właściwości dietetyczne i zdrowotne tego ziarna. Tak jak Pliniusz Starszy traktujemy żyto jako "żywności, która ma na celu jedynie uniknięcie głodu". Niemniej jednak, zboże to stopniowo staje się ważnym pożywieniem dla wielu narodów europejskich.
Żyto jest dostępne w postaci płatków, połówek ziarna lub mąki. Ciemne i grubo mielone ziarna żyta nazywa się mąką pumpernikiel. Mąka żytnia używana jest do wyrobu wypieków, tj. krakersy i pieczywo, ziarna żyta wykorzystywane są również do przygotowywania piwa.
Jakim składnikom żyto zawdzięcza swoją wartość?
Kaloryczność 100 g ziarna żyta to 319 kcal. Składa się ono z:
- wody
- białka (7,9%)
- lipidów (2,2%)
- węglowodanów (74,2%)
- substancji mineralnych (sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, kobalt, miedź, cynk, chrom, fosfor, jod, bor)
- witamin (B1, B2, B3 , B5, B6, B8, B9)
- aminokwasów
Bardzo ważnym faktem jest obecność śluzów i gum w mące żytniej, co hamuje tworzenie się glutenu. Białka mąki gliadyna i glutenina wchłaniają wodę, pęcznieją, stając się lepką, ciągliwą substancją tworzącą uporządkowaną siatkę, w której "zawieszone" są ziarenka skrobi. Ta elastyczna kleista masa to właśnie gluten, który zapewnia wypiekom puszystość. Z tego właśnie względu częściej spotykamy chleb mieszany (żytnio – pszenny) niż chleb przygotowany jedynie z mąki żytniej.
Żyto a odchudzanie
Nowe badania opublikowane w Nutrition Journal wykazały, że spożywanie na śniadanie chleba żytniego może ułatwić utrzymanie prawidłowej masy ciała. Naukowcy odkryli, że ochotnicy, którzy jedli chleb żytni każdego ranka, w dalszej części dnia odczuwali zdecydowanie mniejszy głód niż osoby spożywające chleb pszenny. Co więcej uczucie sytości utrzymywało się aż do godzin popołudniowych. Związane jest to z faktem, iż struktura chleba żytniego pozwala na wiązanie wody, co powoduje wyraźne uczucie "napełnienia".
Dodatkowo, w badaniach na zwierzętach udowodniono, iż myszy spożywające żyto charakteryzują się się lepszą przemianą materii oraz większą objętością masy kałowej i częstotliwością wypróżniania niż myszy karmione pszenicą.
Ziarno dla serca
W 4-tygodniowym badaniu przeprowadzonym z udziałem 18 mężczyzn i 22 kobiet, udowodniono, że codzienne spożywanie chleba żytniego jest idealną metodą zmniejszania stężenia "złego" cholesterolu LDL. Kolejne doświadczenia udowodniły również, że spożycie pieczywa żytniego wiąże się z mniejszym ryzykiem chorób sercowo-naczyniowych. Związane jest to z słuszną zawartością alkaloidów w ziarnie żyta, które pobudzają włókna mięśni gładkich naczyń krwionośnych i zapobiegają miażdżycy.
Przeciwko nowotworom
Okazuje się, że lignany zawarte w życie zostają przetworzone przez mikroflorę jelitową w związki zmniejszające ryzyko pojawienia się nowotworów. Udowodniono, że spożywanie produktów bogatych w ziarna żyta może uchronić nas przed guzem sutka oraz zahamować wzrost nowotworu okrężnicy. Błonnik zawarty w życie ma również działanie zmniejszające ryzyko wystąpienia raka jelita grubego.
Walka z cukrzycą
Istnieją niezbite dowody na korzystny wpływ żyta na gospodarkę węglowodanową naszego organizmu:
- W badaniu przeprowadzonym w Department of Clinical Nutrition w Finlandii, udowodniono, iż wzrost glukozy we krwi po posiłku złożonym z chleba żytniego jest niższy niż po spożyciu chleba pszennego. Zjawisko to żyto zawdzięcza dużej zawartości rozpuszczalnej frakcji błonnika pokarmowego.
- badania opublikowane w American Journal of Clinical Nutrition wykazało, że chleb żytni może zmniejszyć częstość występowania cukrzycy typu 2, dzięki poprawie funkcji komórek beta trzustki odpowiedzialnych za wydzielanie insuliny.
Masz słabą odporność? Jedz chleb żytni!
Szczególną uwagę na spożywanie produktów z żyta powinny zwrócić osoby o słabej odporności. Krótko łańcuchowe kwasy tłuszczowe i arabinoksylany powstałe podczas fermentacji składników żyta wspierają produkcje limfocytów niezbędnych do obrony naszego organizmu.
Uwaga!
W przypadku chleba żytniego również należy pamiętać o umiarze, ponieważ jego nadmierne spożywanie może prowadzić do wystąpienia wzdęć u osób wrażliwych.
- Więcej informacji o:
- Chleb,
- Żyto,
- Odchudzanie
Zobacz także:
» 10 powodów dla których warto dodawać cynamon do potraw » Rezygnuję z chleba, czy warto? » INULINA- więcej niż błonnikZasady dodawania komentarzy
1. Komentarz powienien zawierać informacje odnoszące się w bezpośredni sposób do treści artykułu.
2. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia komentarza do moderacji, zostanie on usunięty wraz z przyznanymi w ramach Vita-Aktywności punktami.
3. Po 3 krotnym złamaniu zasad komentowania użytkownik zostaje zablokowany, co uniemożliwia jemu dodawanie jakichkolwiek komentarzy w serwisie.
4. Kopiowanie komentarzy znajdujących się już w serwisie równoważne jest z naruszeniem punktu 4 zasad dodawania komentarzy.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||



