8 strażników naszego wzroku

4 marca 2010, Komentarzy: 80 4.844.844.844.844.84
Justyna Piechocka

Długie godziny spędzone przed monitorem komputera i telewizora są niewątpliwym zagrożeniem dla naszych oczu. Dodatkowo wytwarzane min. przez stres wolne rodniki znacznie osłabiają zmysł wzroku. Możemy bardzo łatwo zadbać o nasze oczy – wprowadzając prawidłową dietę. Musimy zdawać sobie sprawę, że nieodpowiednia dieta może doprowadzić do poważnych chorób oczu.

To, że warto zadbać o wzrok wie każdy, jednak w jaki sposób możemy to uczynić również dzięki diecie? Rozwiązanie jest bardzo proste: należy szukać produktów, które mają w swoim składzie związki szczególnie ważne dla zachowania dobrego wzroku. Do takich składników zaliczyć możemy:

1. Luteina
Związek ten chroni nasze oczy przed promieniami UVA i UVB. Luteina jest również silnym wymiataczem wolnych rodników, dzięki czemu osłania przed uszkodzeniem delikatne naczynia włosowate siatkówki oka i fotoreceptory plamki oka. Badania przeprowadzone na Harvard University wykazały, że podawanie co najmniej 6 mg luteiny w codziennej diecie może zredukować występowanie uszkodzeń plamki żółtej o około 43%. Organizm ludzki nie jest w stanie sam produkować luteiny, dlatego należy dostarczać ją w odpowiedniej ilości z pokarmami (kukurydza, szpinak i żółtka jaj).

2. Witamina A
Niezwykła rola Witaminy A w funkcjonowaniu narządu wzroku wynika z:

  • obecności w siatkówce oka, prowitaminy A (prekursor witaminy A), która stanowi część barwników wzrokowych gromadzących światło
  • uczestnictwa w syntezie rodopsyny – światłoczułego barwnika, pochłaniającego promieniowanie świetlne

Mało kto wie, że właśnie niedobór tej witaminy jest przyczyną tkz. „suchego oka”.

Witaminę A odnajdziemy w: mleku, maśle, jajach, rybach morskich, natomiast beta – karoten, który przekształcany jest w witamina A znajduje się w marchwi, szpinaku, papryce, sałacie, brokułach, pomidorach, morelach, brzoskwiniach, dyni, melonie, mango, suszonych śliwkach.

3. Witaminę C i E
Witaminy te chronią gałkę oczną przed działaniem wolnych rodników, przez co zapobiegają stanom zapalnym i starzeniu się komórek oczu. Poza tym wzmacniają ściany naczyń krwionośnych, zaopatrujących oko w tlen . Zapobiegają pękaniu drobnych naczynek krwionośnych. Prowadzone badania naukowe wspierają hipotezę, że wysokie spożycie witamin C i E może pomagać w zapobieganiu oraz w opóźnieniu rozwoju zarówno zaćmy jak i zwyrodnienia plamki żółtej. Autorzy prac opartych na długotrwałych badaniach wykazali, że uzupełnianie pożywienia witaminą C chroni przed zaćmą - zmętnieniem soczewki oka, upośledzającym widzenie. U kobiet, które zażywały witaminę C przez 10 lat, wczesne zmętnienie soczewki (pierwsze stadium zaćmy) występowało o 77% rzadziej niż u tych, które jej nie przyjmowały. Najwięcej witaminy C znajdziemy w świeżych owocach i warzywach, natomiast witaminę E – w olejach roślinnych, orzechach, ziarnach, jajach, mleku i warzywach liściastych.

4. Witaminy z grupy B
Rola witamin z grupy B w funkcjonowaniu narządu wzroku wynika z faktu, iż wspomagają one pracę nerwu wzrokowego. Badania naukowe, których wyniki opublikowano na łamach Archives of Internal Medicine, witaminy B6 i B12 oraz kwas foliowy mogą zredukować ryzyko degeneracji plamki żółtej związane z wiekiem aż o 34% wśród kobiet. Warto wspomnieć zwłaszcza o cholinie (jaja, pszenica, chude mięso, soja, drożdże), która jest niezbędna do produkcji acetocholiny, która z kolei jest niezbędna do utrzymania prawidłowej wilgotności gałki ocznej.

5. Cynk
Cynk jest składnikiem mineralnym chroniącym nasze oczy przed szkodliwym działaniem środowiska zewnętrznego. Najwięcej tego pierwiastka znajduje się w siatkówce oka, a jego niedobór może prowadzić do krótkowzroczności. Źródła cynku to: owoce morza, mięso, mleko, jaja.

6. Antocyjany
Korzystny wpływ antocyjanów na wzrok wynika z tego, że obniżają kruchość naczyń włosowatych, również tych występujących w gałce ocznej oraz przyspieszają regenerację barwnika odpowiedzialnego za prawidłowe widzenie.

Antocyjany wykazują także działanie przeciwzapalne i przeciw utleniające.

Do najbogatszych źródeł antocyjanów zaliczamy takie owoce i warzywa jak:
  • aronia
  • wiśnie
  • żurawina
  • truskawki
  • czarny bez
  • winogrona
  • malwa
  • czarne jagody

7. Zdrowe tłuszcze
Chcąc cieszyć się dobrym wzrokiem nie zapominaj również o odpowiednim spożyciu kwasów omega 3. Źródłami liczącej się ilości tych kwasów, są: olej lniany tłoczony na zimno, oraz olej z tłustych ryb morskich (łosoś, tuńczyk, pstrąg tęczowy, śledź, makrela). Zapobiegają one stanom zapalnym. Naukowcy odkryli, że zwiększenie ilości kwasów tłuszczowych omega- 3 w diecie ogranicza nieprawidłowości w ukrwieniu oka poprzez zmniejszenie produkcji mediatorów stanu zapalnego w oku.
box_srodktekstowy

8. Ciekawostka...
Najnowsze badania donoszą, że na prawidłowe funkcjonowanie narządu wzroku dobrze działaszafran. Wszystko dzięki zawartym w nim proteinom chroniącym wzrok oraz substancjom chemicznym odmładzającym komórki oczu. Naukowcy z australijskiego uniwersytetu w Sydney, twierdzą, że szafran wzmacnia ochronne działanie komórek oczu i zapobiega zanikowi ich mięśni. Warto więc od czasu do czasu dodać do obiadu szczyptę tej niezwykłej przyprawy.

Możemy zrobić wiele dla swojego wzroku, jedynie odpowiednio komponując posiłki. Zanim więc sięgniemy po kolejną dawkę suplementów, spróbujmy pomóc sobie zdrową dietą – z pewnością zauważymy równice.




Ocena artykułu: 4.84 / 5 Głosów: 63

Twoja ocena:





Zasady dodawania komentarzy

1. Komentarz powienien zawierać informacje odnoszące się w bezpośredni sposób do treści artykułu.

2. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia komentarza do moderacji, zostanie on usunięty wraz z przyznanymi w ramach Vita-Aktywności punktami.

3. Po 3 krotnym złamaniu zasad komentowania użytkownik zostaje zablokowany, co uniemożliwia jemu dodawanie jakichkolwiek komentarzy w serwisie.

4. Kopiowanie komentarzy znajdujących się już w serwisie równoważne jest z naruszeniem punktu 4 zasad dodawania komentarzy.
Dodaj komentarz
1438261
HotBlood, 2 lutego 2012, 10:41
narazie jest dobrze
1116660
2fast4u, 21 stycznia 2012, 12:32
kurczę, zdawałoby się, że dostarczam wszystkich tych witamin, ale oczy szwankują :(
1221631
Desdemone, 14 stycznia 2012, 18:05
fajny artykuł, warto go przeczytać....
971248
BrzydUlaaaa, 14 stycznia 2012, 15:45
ciekawy artykuł :)
1067786
TanCerca, 7 lutego 2011, 14:26
:) fajny artykuł ...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...........................................................................
...
913764
Kahleena, 7 stycznia 2011, 10:56
.... z tego, co czytam powtarza się bez przerwy : jajko i mleko. szczególnie żółtko... czyli jednak z moimi witaminami związanymi ze wzrokiem nie jest tak źle... myślałam, że jest gorzej. dalej zostaje mi jednak żurawina........................
0
Noellee / 10.119.32.33, 7 sierpnia 2010, 22:22
Przydatne informacje. Bardzo zainteresowały mnie powyższe informacje, bo sama mam problemy ze wzrokiem. I to bardzo poważne, bo wada wzroku z miesiąca na miesiąc się pogarsza. Dlatego staram się jeść dużo marchwi i soków marchwiowych, żeby dostarczyć organizmowi witaminy A. Teraz wiem, że nie tylko ta witamina chroni wzrok.
1028867
sonia81, 22 lipca 2010, 11:58
. Muszę się w końcu skupić na oczach i moim wzroku, bo widzę, ze bardzo cierpią po 8h pracy przed komputerem. Stosowałam preparaty z luteiną, ale nic nie dały. Teraz postaram się je dietą podejść, zobaczymy jakie będą efekty:)
941731
aweaksmodar, 16 maja 2010, 17:56
ciekawe... świetny artykuł... do tej pory myślałam, że na oczy dobrze działa tylko marchewka :P... tymczasem tak wiele produktów zawiera potrzebne do zachowania dobrego wzroku substancje :) Bardzo się cieszę, że pojawił się taki artykuł :)
752071
rogataok, 14 maja 2010, 12:36
* temat dla mnie bo mam wade wzroku (krotkowzrocznosc i astygmatyzm w dodatku). bardzo ciekawie napisany artykul. a ze szafran dziala dobrze na wzroku to nie slyszalam, bardzo interesujace, naprawde... :D