Badania przeprowadzono na fioletowych ziemniakach. Naukowcy uważają jednak, iż podobne wyniki mogą dawać ziemniaki białe oraz w czerwonych łupinkach. Zachęcają do sięgania po to warzywo, które jeśli jest jedzone bez sosów i tłuszczu, dostarcza zaledwie 80 kcal w 100 g za to całe mnóstwo fitozwiązków i witamin.
W czasie doświadczenia 18 pacjentom, którzy mieli nadwagę bądź byli otyli oraz cierpieli na nadciśnienie tętnicze, podawano 6-8 ziemniaków wielkości piłeczki golfowej. Taki posiłek spożywali 2 razy dziennie przez miesiąc. W czasie badań monitorowano ciśnienie krwi. Odnotowano, iż średnio rozkurczowe ciśnienie krwi spadło o 4,3%, a skurczowe o 3,5%. Nie zauważono natomiast wzrostu masy ciała u żadnego uczestnika. Najprawdopodobniej wynika to z faktu obecności w ziemniakach substancji działających na organizm podobnie jak leki stosowane w przypadku wysokiego ciśnienia.
Poddawanie ziemniaków wysokiej temperaturze, jak w przypadku frytek czy chipsów, sprawia, iż ziemniak traci swoje walory zdrowotne. W czasie eksperymentu ziemniaki były przygotowywane w mikrofali.
Źródło: ScienceDaily
Zasady dodawania komentarzy
1. Komentarz powienien zawierać informacje odnoszące się w bezpośredni sposób do treści artykułu.
2. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia komentarza do moderacji, zostanie on usunięty wraz z przyznanymi w ramach Vita-Aktywności punktami.
3. Po 3 krotnym złamaniu zasad komentowania użytkownik zostaje zablokowany, co uniemożliwia jemu dodawanie jakichkolwiek komentarzy w serwisie.
4. Kopiowanie komentarzy znajdujących się już w serwisie równoważne jest z naruszeniem punktu 4 zasad dodawania komentarzy.