Ciekawostki: Jedz pieczone ryby

20 czerwca 2011, Komentarzy: 55 4.714.714.714.714.71
Emilia Gnybek-Ciosek

Ryby są wartościowym produktem spożywczym, do sięgania po który zachęcają żywieniowcy. Jest ku temu wiele powodów, jednak na ich wartość zdrowotną ma wpływ sposób przyrządzenia. Okazuje się, że obok gotowanej także ryba pieczona czy podpiekana na ruszcie jest korzystna dla zdrowia. Należy również pamiętać, iż poszczególne ryby różnią się od siebie chociażby zawartością kwasów z rodziny omega-3. Bogatsze w nie są ryby o ciemniejszym mięsie takie jak makrela, łosoś.

 

Naukowcy z Northwestern University Feinberg School of Medicine in Chicago zastanawiali się nad wpływem na choroby serca różnych gatunków ryb, a także sposobu ich obróbki. W tym celu przeanalizowali dane 84493 kobiet po menopauzie zebrane w ramach Women's Health Initiative Observational Study (obserwacyjne badanie odnośnie zdrowia kobiet). Podzielono je na dwie grupy. Jedna spożywała ryby pieczone i podpiekane na ruszcie, druga smażone.

 

W czasie 10 lat obserwacji odnotowano 1858 przypadków niewydolności serca w obu grupach. Jak jednak zauważono kobiety jedzące często (5 i więcej razy w tygodniu) pieczone i podpiekane ryby charakteryzowały się o 30% mniejszym ryzykiem wystąpienia niewydolności, niż te które jadły je jedynie raz w miesiącu. Tymczasem kobiety jedzące smażone ryby jedynie raz w tygodniu, miały większe ryzyko wystąpienia niewydolności krążenia o 48%.

 

Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż osoby sięgające po ryby pieczone i podpiekane charakteryzowały się zdrowszym stylem życia. Były one młodsze, bardziej sprawne, rzadziej paliły, miały mniejsze ryzyko cukrzycy oraz chorób serca niż osoby jedzące smażone ryby. Panie z pierwszej grupy również chętniej sięgały po warzywa i owoce, a rzadziej po tłuszcze nasycone niż kobiety z grupy drugiej.

 

Źródło: MyHealthNewsDaily




Ocena artykułu: 4.71 / 5 Głosów: 17

Twoja ocena:





Zasady dodawania komentarzy

1. Komentarz powienien zawierać informacje odnoszące się w bezpośredni sposób do treści artykułu.

2. W przypadku uzasadnionego zgłoszenia komentarza do moderacji, zostanie on usunięty wraz z przyznanymi w ramach Vita-Aktywności punktami.

3. Po 3 krotnym złamaniu zasad komentowania użytkownik zostaje zablokowany, co uniemożliwia jemu dodawanie jakichkolwiek komentarzy w serwisie.

4. Kopiowanie komentarzy znajdujących się już w serwisie równoważne jest z naruszeniem punktu 4 zasad dodawania komentarzy.
Dodaj komentarz
1605211
1234sylwia1234, 7 kwietnia 2012, 13:49
Staram sie jesc ryby 2 razy w tygodniu.Nigdy smazone,tylko pieczone,grillowane i gotowane na parze.
305203
tatti, 5 kwietnia 2012, 10:00
Da się jeść rybę 5 razy w tygodniu albo nawet i częściej przez 10 lat? Te badania nie wydają mi się wiarygodne. Ja już bym po miesiącu, max. 2 nie umiała już na nie patrzeć.
1485061
pocichu22, 21 lutego 2012, 09:54
uwielbiam jeść ryby:)
1023636
joannnnna, 3 lutego 2012, 21:05
Dobra rybka nie jest zla!
621608
kajuzia, 31 stycznia 2012, 20:14
Ja uwielbiam je w każdym rodzaju :D
0
TanCerca / 192.168.200.5, 29 stycznia 2012, 09:27
dobrze wiedziec :))
0
czas.na.zmiane / 192.168.200.5, 25 stycznia 2012, 22:42
lubie rybki ale najbardziej smazona niestety
1212211
Sensii, 25 stycznia 2012, 19:13
fajny artykuł;)
927180
bdldorotko, 20 stycznia 2012, 16:23
lubię filety z rybki o i łososia surowego zjem, mniam!
0
yellowCAT / 192.168.200.5, 5 stycznia 2012, 09:04
rybka wpływa na wszystko